Svar på koloskopi/CT Kolon

Svaret kom fort etter undersøkelsen av tarmen i forrige uke.

Ikke favorittundersøkelsen, akkurat. Tømmeregimet er det verste. Fly på do og faste i ett døgn. Det er ikke da du føler deg på topp, si.

Og så, når det hele kulminerer i å ligge på en benk med sårt rompehull og du får en slange med ballong ført inn der bak av en kjekk radiograf, så skal det litt til å holde på verdigheten og å spille uanfektet.

Du kan lese mer i innlegget her: Tabu å skrive om? Vel, noen må gjøre det, synes jeg. Og her: Punktum finale for tarmundersøkelser, håper jeg!

 

Det beste med det hele er at det blir så fort glemt. I dag, en drøy uke etterpå, så kan jeg godt gjøre det igjen. Akkurat som en fødsel. Utrolig hvor fort man glemmer hvor jævlig vondt det var.

 

Resultatet etter en fødsel er jo mye finere enn etter hva som potensielt kan komme etter en tarmundersøkelse, så sånn sett er det kanskje ikke sammenlignbart, men når resultatet er: “Normale funn“, så må jeg si jeg kjente på et blaff av lykke. Kunne ikke pakke det inn i et lite babyteppe, men et fint øyeblikk? Jo, det var det så absolutt.

Det ga ingen svar på magesmerter, blyanttynn avføring, oppblåsthet og følelsen av aldri å få tømt meg helt, men jeg har utelukket at det er noe farlig, og det er veldig greit. Jeg var egentlig ikke redd for det, likevel er det jo noe i underbevisstheten som lurer, så det er greit å sjekke det ut av tankekjøret.

 

Så da er det vel IBS’en, da, irritabel tarm, som er årsaken. Må bli flinkere til å unngå matvarer som jeg vet jeg reagerer på. Tenker jo litt på perioden i fjor da jeg kuttet ut alt av mel og sukker veldig brått.

– Kanskje kødda jeg det til litt med kroppen da jeg plutselig begynte å spise mat med både mel og sukker i igjen…

Jeg skal i hvert fall teste ut matvarer fremover, se om det gjør susen. Mel er en fiende. Begynner på mandag, det er jo fastelaven på søndag…

 

Nå er det plutselig fredag igjen, folkens! Får fortsatt fredagsfølelsen, jeg. Selv om jeg ikke er i jobb. Bård har fri, vi spiser senere middag, kanskje vin, popcorn, mye bra på TV, og det beste av alt; ingen vekkerklokke de neste to dagene.

I kveld kommer Bårds sønner en tur, lørdagen er blank foreløpig, søndag blir det litt bursdagsfeiring med eldste datter med familie. Det blir en fin helg, tror jeg.

Livet i leilighet er stadig å anbefale. Vi småpusler rundt, ting bytter plass, noe kommer til og annet blir byttet ut. Ser veldig frem til sofaen kommer på plass i loftstua, da får vi virkelig brukt hele leiligheten.

Trappa vår er vakker, synes jeg. Treverket i selve trappa og håndløperen er dritlekre. Digg å få gladfølelsen hver gang jeg går opp eller ned. Kan fort bli gratis trim når det er digg å gå i trappa, gitt!

 

Nå er det straks besøk på Solgården bo- og omsorgssenter med pappa. Har ikke sett mamma siden mandag, så nå blir det fint å klemme litt igjen.

Har noen forresten sett om Hjemmet har kommet i butikken i dag med meg på forsiden? Får ta en tur i butikken etterpå😅

 

God fredag, godtfolk!

 

// Nina

 

6 kommentarer
    1. Så godt at det var normale funn. Du skal se at det er IBS som trøbler. Jeg tåler heller ikke hvetemel og sukker. Holdt opp i 7 måneder og magen var fin. Kvitta meg med 10 kg og så kom korona og hva gjør jeg. Jo, spiste og smakte på alt og vips gikk man opp 7 kg. Til uka blir det å starte på nytt. Uten mel og sukker.

      Den leiligheten deres er jo rålekker. Vi har sett her hvor vi bor, men det er horrible priser. Tromsø er en dyr by og kjøpe leilighet i.

      Gratulerer med overstått bursdag og Hjemmet skal jeg kjøpe. Ha en fin helg.

    2. Da får vi starte opp omtrent på likt, – her har det også gått over styr. Og korona får skylda, – enklest slik 😉

      Tromsø, ja! Det er en flott by, – lenge siden jeg har vært der nå, men det er absolutt en by jeg vil besøke igjen.
      Trist at det er så dyrt med leiligheter. Hadde nok ikke kunnet kjøpe vår om den lå i Oslo…
      Kos deg med Hjemmet, – det er jo litt annet å lese i det også😅
      God helg, bestemor!

    3. Jeg kjøpte Hjemmet i går, torsdag. Viste artikkelen til eldste datteren min i dag og hennes første reaksjon var: Ååh, det er jo Bård 😃

      Hun kjenner jo ikke deg, men hun husker Bård godt. Og så husker hun sønnene 😜

    4. God morgen og gratulerer med morsdag og valentine og fastelavens :_D

      Ha hvetemel og sukker er en stor fiende …. og gjær….

      Det er jo så herlig når prøvesvar kommer tilbake og ikke er noe å frykte <3

      Lag dere en fin søndag <3

      klem

    5. Tusen takk og i like måte, Mette!🌸😘
      Veldig godt å få utelukket noe farlig, – så nå må jeg prøve å kutte ut litt og litt for å se hva som kan gjøre magen bedre. Gjær, sukker, mel er garantert på fy-lista.
      Fastelavens i dag, – venter til i morgen med å kutte ut hvetebakst, hehe😅

      Håper dagen din er fin!🥰👍
      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg