Rådebank! Boom! Tilbake til 80-tallet!

Vi sluker serien som alle snakker om for tida, Rådebank på NRK, Bårdis og jeg.

 

Fy søren, så viktig og så bra den er!

Selv om serien illustrerer rånemiljøet i Bø i Telemark fra rundt 2010-tallet og fremover, så kjenner jeg likevel at jeg blir sugd tilbake til 80-tallet og egen ungdomstid.

 

Jeg kjenner meg sånn igjen i egne følelser fra den tida, de ulike karaktertypene i serien kan jeg navngi i min egen vennekrets fra da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående skole. Utrolig gjenkjennelig.

 

Det er nesten litt godt å se at ungdommen faktisk ikke har forandret seg så mye siden jeg var ung.

De baler jo med de samme følelsene som vi gjorde, og selv om mye nå foregår gjennom sosiale medier, så er mekanismene de samme. Følelsene er de samme, skuffelsene kjennes like ille, og kjærlighetssorgen er like sterk som da.

Var litt rånete selv jeg. Rægga rundt i Røyken og Hurum i min første bil, en Mazda 626. En gyllen tid jeg aldri glemmer.

 

Vi har ikke sett serien helt ferdig ennå, men jeg skjønte fort etter et par episoder at denne serien må alle se. Både voksne og ungdom.

Sårbarheten, humoren, alvoret, kjærligheten, savnet, sorgen, – Alt er med, og iallefall hos meg setter det i gang en haug med tanker, følelser og ikke minst minner.

 

Ikke minst er den viktig moralsk sett. Her er det mye å lære. Jeg håper ungdommen tar det til seg.

Alternativet kan være å lese mine tidligere innlegg om Da jeg satt inne. Del I eller Da jeg satt inne. Del II eller hvorfor ikke også ta med historien om Da jeg satt inne. Del III.

Mye lærdom i de blogginnleggene der. Litt Rådebank-vibber, muligens.

Jo, det er et tenåringsdrama. Men på samme måte som Skam, så treffer denne også oss i foreldregenerasjonen rett i hjertet.

Veldig, veldig bra. Øynene flommer over titt og ofte, og enkelte hendelser setter seg som en punchball midt i magen.

Skuespillerne er stjerner. Imponert over prestasjonene til flere i serien. Det blir gøy å se mer av dem fremover.

Mye diggbar musikk er det også.

Se den!

 

// Nina

6 kommentarer
    1. Back to the 80`s 😀 Yohoooo! For en tid ja 🙂

      Denne serien MÅ jeg se 😀

      Lag deg en fin fin lørdag <3 og stå deg vel <3 klem

    2. Jeg har ikke sett denne ennå. Vi fra min bygd var IKKE rånete, men nabobygda derimot….SKIKKELIG :.-D Men det synes vel sikkert de også 😀 Rare greier … Må få sett denne kanskje 🙂

    3. Har sett den, veldig bra. Sårt tema både om kjærlighetssorg og selvmord. Virkelig en serie å anbefale. Anbefaler også den danske serien Friheten på Viaplay. Mannen som ikke er særlig begeistret for danske serier likte denne. Mye man kan se sammen. Ha en fin lørdag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg