Stjerne i boka til oss!

Når barnebarnet på 6 år proklamerer at han vil være på setra med oss i minst 4 dager til, da kan vi trygt si at det har vært en flott helg.

Koselig fredagskveld. . Lørdag morgen starter rundt klokka åtte, sola skinner og vi tar morgenkaffen og kakao med krem ute i solveggen før frokost.

Så er det noen kuruker som må spas bort fra tunet. Det er ei ku som på et eller annet vis har klart å finne en vei inn gjennom/over/under gjerdet som går rundt hele tomta her. Den liker å legge fra seg et visittkort eller to.

Lurer på hva kua hadde sagt om jeg hadde gjort det samme på hennes side av gjerdet, nedpå jordet der hun liker å gresse?

Hadde ikke likt det, nei? Akkurat. Det var det jeg også tenkte…

Dum som ei ku…

På torvtaket på låven er det en del busker som har begynt å vokse seg store. Vi har lenge snakket om at de må tas før røttene vokser seg gjennom taket.

Det er stas å være 6 år og å få lov til å være med beste-Bård og sage ned trær høyt over bakken.

Mens gutta gjorde litt gutteting ute, smalt super-bestemora (altså jeg) sammen ei røre som skulle bli til sveler på primusen på fjelltur.

Mye folk i fjellet! Gikk ikke i kø, men uvant å si “hei, hei” til såpass mange som vi traff i dag.

Høstfargene er så absolutt til stede oppe i høyden. Har sagt det før, sier det igjen; Jeg elsker denne årstida!

Vi hadde et mål for turen, nemlig et fiskevann i nærheten av setra. Fiskevann og fiskevann, fru Blom. Har aldri sett så mye som et vak der. Men det viktigste er jo å kaste med stanga, ikke sant? La snøret ligge bittelitt uti der, sveive inn og håpe på et napp som aldri kommer.

Dæsken. Det er nervepirrende, ass. Skjønner godt de som blir bitt av fiskebasillen. Not.

Men da er det fint, da, at mens gutta egentlig står og gjør ingenting, så kan jeg være litt til nytte ved å stå og steke deilige sveler som kan serveres etter x antall kast og null napp!

Vil du ha oppskrift på en superenkel svelerøre? (Tror ikke det finnes så mange kompliserte, forresten) Okey, da:

4 dl kefir

2 egg

1 dl sukker

4 dl hvetemel

1 ts natron

 

Visp sammen til ei glatt røre, og voilá! Stek lapper, ha på syltetøy eller brunost, og del gjerne med flere.

 

Tilbake på setra blir det skyting med luftgevær mens super-bestemora roer ned rygg og hofte. Så er det taco og litt skjermtid på ipad’en før øynene på herlige William blir trangere og trangere og senga oppsøkes frivillig.

Rett før Ole Lukkøye tar over regien på resten av kvelden, kommer altså verdens fineste ord: Jeg skulle ønske jeg skulle være her med dere i minst fire dager til! ❤

 

// Nina

 

Følg meg gjerne på Facebook:

https://www.facebook.com/ninautenfilter/

(Om du er ny leser: Les gjerne bloggen min forfra, i det minste mitt aller første innlegg. Bare å finne det frem i arkivet mitt. Da forstår du lettere hvem jeg er og kanskje hvorfor jeg skriver blogg).
3 kommentarer
    1. Så fantastiske bilder fra området dere har hytte 🙂 Heldige barnebarnet som får være med å hjelpe til – og jeg må bare si; helt i min ånd! Med tur og stormkjøkken og svelerøre! Nå venter jeg på en finversdag der jeg kan ta sekken på ryggen, med stormkjøkken, svelerøre, kaffe og bare nyte dagen <3

      klem

      1. Takk, Mette!
        Det enkle er ofte det beste, jeg er stor tilhenger av å ikke komplisere altfor mye.
        Barn krever ikke så mye mer enn at vi er til stede. Sååå enkelt og sååå virkningsfullt – da får man oppskriften på en vellykket helg🥰👍

        Håper været bedre seg hos deg snart🤞☀️🤞😘

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg