Jeg tør ikke å gå i butikken alene

Korona-dvale kombinert med laber psyke er ikke den beste kombinasjonen.

Likevel har jeg følt meg lettere til sinns bare fordi jeg tok tak og gjorde noe med situasjonen i forrige uke.

Men å si at jeg er munter er å ta vel hardt i. Jeg ser dog ikke mørkt på alt, og de siste dagene er det flere ting som har fått meg til å smile og le.

 

♡ Å få snapchat av de fantastiske barnebarna mine. (De får meg forresten alltid i godt humør).

 

♡ Når Snuppis på 18 overrasker med husarbeid, mathandling, middagslaging og kakebaking helt på eget initiativ, da blir jeg varm om hjertet.

 

♡ Da vi på lørdag fikk uventa besøk (ute) på setra, var livet bittelitt normalt igjen og jeg følte meg “normal” en stakket stund.

 

♡ Jeg lo høyt og kosa meg skikkelig da jeg så det første programmet av Kompani Lauritzen.

 

♡ Når Bårdis bare holder rundt meg og er tryggheten sjøl, da vet jeg at alt blir bra.

Foto: Gry Traaen

 

Å være åpen om at jeg har det såpass tungt som jeg har det om dagen, har imidlertid medført noe som jeg aldri trodde skulle skje med meg: Jeg tør ikke å gå i butikken alene!

 

I går kveld trengte jeg solsikkekjerner til knekkebrødene jeg skulle lage, men da jeg sto i gangen og skulle knyte på meg skoene, kjente jeg plutselig at jeg ble skikkelig uvel, at hjertet begynte å dunke, pusten gikk fortere og tårene pressa på.

Jeg skjønte ikke no’. Visste bare at jeg ikke ville klare å gå ned i butikken som bare er en heistur unna.

Bård forsto. Han sa han kunne gå for meg, men jeg sa at sånn kan jeg jo ikke ha det. Jeg forsto at dette på en måte var et lite angstanfall, eller begynnelsen på et, og jeg kan jo ikke la dette komme i tillegg til alt det andre nå.

Så jeg tørket tårene, tok noen dype magedrag, tok på meg maska (takk gud for maskepåbud akkurat nå, føler meg mer usynlig), og gikk til butikken med Bård.

Jeg hadde aldri i livet klart å gå alene. Men jeg gikk i butikken. Jeg trosset angsten. Face your fears, er det vel noe som heter.

Det gikk greit så fort vi hadde kommet inn. Traff heldigvis ingen kjente.

For det er dét jeg redd for, tror jeg. Å treffe noen som jeg vet kanskje har lest innlegget mitt, Bak fasaden. Lest om min vanskeligste tid ever som er akkurat nå.

Og det er helt greit. Jeg er ikke flau over at jeg har det vanskelig nå, men jeg er redd for at den jeg møter skal bli flau og forlegen over å vite. Jeg vil jo ikke være til bry, gjøre det ubehagelig for andre å treffe meg.

 

Så kjære deg som bor i nærheten av meg og risikerer å støte på meg: Vær som du alltid har vært. Vi trenger ikke å snakke om det. Vi kan snakke om deg og ungene. Eller om været. Eller om helveteskorona.

Eller vi kan snakke om det, men da begynner jeg sikkert å grine, så helst ikke. Det er så slitsomt.

 

Det som var så deilig på lørdag, med det uventa besøket på setra, var at vi ikke snakket om dette overhodet. Enda jeg vet at hun ene visste. Men vi toucha ikke borti temaet en eneste gang. Det var befriende.

Nå har jeg psykiateren å snakke med. Det får holde, håper jeg. Tidligere har Bårdis måttet tåle alle mine tårer, smerter og bekymringer nesten daglig. Nå håper jeg det blir mindre av det.

Jeg tror jo ikke at det er sånn at jeg nå bare har problemer i én time én gang i uka i møte med psykiateren, og så er det happy go lucky de resterende 167 timene. Så klart ikke.

Men jeg håper jeg får ut såpass mye gruff og etter hvert god hjelp at jeg ikke trenger å lene meg så mye på Bård lenger. For fy søren, så mye ekstra han har fått som han helt sikkert skulle vært foruten.

Men jaggu har’n fått mange lykkelige øyeblikk og stunder også, så jeg prøver å overbevise meg sjæl om at vi totalt sett ligger på 50/50. Og det er jo ikke gæærnt, hehe.

Jeg har overhodet ikke tenkt å la angsten for å treffe kjentfolk få bestemme, så selv om jeg ikke har vært ute av leiligheten i dag, så skal jeg ut av den døra før natta kaller.

Som Bård sa i går kveld; “Du, av alle, er plutselig redd for å treffe folk”.

Det rimer ikke i mitt hode heller. Jeg kjenner det knyter seg inne meg ved tanken på å gå i butikken, men jeg skal klare det. Herregud, det er nok nå, liksom.

(Og nå blir det sikkert enda vanskeligere å gå i butikken når hu har skrevet at hu ikke tør å gå i butikken, tenker du. – Ja, det gjør det jaggu.

Men det er derfor jeg skriver dette, så alle som sliter med noe ala det samme ikke skal føle seg alene, og for at alle andre skal forstå at en tur på butikken ikke er bare bare alltid).

 

// Nina

14 kommentarer
    1. Hei… tøff tid du er igjennom , det er slitsomt og stjeler krefter. Men det er rett instlling å trosse angsten så den ikkje vinn. Snakk med psykiateren og få nokre gode »redskap» som passer deg for å takle angsten, du kjem til å vinne over den!!!💪🏼
      Ønska deg alt godt, og håper at du får det bedre etter kvart, godt du har ein trygg favn heime💞viktig det du deler, det er nok mange som kjenner seg igjen. Stor Klem til deg🥰

      1. Tusen takk, Merete.
        Jeg har virkelig trua på at ting skal bli bedre etter hvert, og jeg håper jeg klarer å dele prosessen underveis.
        For åpenhet er viktig, ingen tvil om det.
        Nattaklem fra Østlandet😘💕

    2. Ååå kjære søte deg❤️ Det er utrolig bra st du skriver og at du tørr å dele. For noen har sikkert opplevd akkurat det samme som deg, men ikke tørr, eller ønsker å dele. Noe som er helt fair☺️ Jeg kan også kjenne meg igjen. For ca 10 år siden gikk jeg gjennom ting som jeg ikke ønsker min verste fiende. Jeg husker at jeg skulle på butikken, og var livredd for å møte noen jeg kjente. Satt i bilen utenfor og gråt. Og så tenkte jeg at – jo – jentene mine fortjener den isen – eller hva det var – og jeg kan ikke svikte dem. Så jeg krøp psykisk inn i bobla mi – du vet sånn rund plastikkboble som man kan dulte borti hverandre med – det var det jeg så for meg☺️ Og jeg hadde sett for meg hvor jeg i butikken skulle gå – bak hylle nr 2, fram til melken og så rundt hjørnet. Finne isen og så var kassa 2 m unna, og deretter rett ut og inn i bilen. Det fulgte jeg – så meg ikke rundt – gikk løypa og rett ut.
      Det fungerte veldig bra. Så det gjorde jeg, helt til jeg forstod og kjente at det ikke var «farlig» lengre og at jeg kunne møte folk, smile og si hei☺️
      Så kjære – du er heldigvis ikke alene, og du vil til slutt finne mekanismer som funker for deg🥰 Ikke sikkert det funker for alle, men det viktigste er at det er til hjelp for deg❤️ Jeg heier veldig på deg og det er så fint at du våger å dele – det er en gave💕
      Så nå ønsker jeg deg en vakker dag – ta vare på deg selv💝

      1. Tusen takk for delingen av opplevelsen din, Nina🙏❤
        Hadde aldri trodd jeg skulle få angst av å gå i butikken, men har skjønt at jeg må prøve å bryte den ned så fort som mulig, for det _er_ jo ikke farlig😅
        Høres ut som en smart metode du lagde deg, den skal jeg prøve.
        Ha en fin dag, skjønne deg☀️🥰☀️

    3. Du er ærlig om det og kjempe for å klare det og du har også mange lykkelig øyeblikk og er takknemlig menneske. Jeg heier på deg. Det kan jo skje hvem som helst.

    4. God morgen 🙂

      50/50 er ikke verst det nei <3

      Også står du i det, tar på maska og utfordrer deg selv. Kjempebra!

      Lag deg en fin torsdag <3 klem

    5. Way to go!

      Jeg vil vel tro leserne dine gjevnt over føler en familiær lettelse over at du åpnet om hva du sliter med, da det å få vite at det også er andre som sliter, gjør ens egne ‘issues’ lettere å bære, ved at en simpelthen ikke lenger føler seg alene om å ha det sånn eller slik.. Var det en ting jeg lærte i forbindelse med min egen store ‘smell’, er det at de fleste voksne mennesker enten har- eller har hatt mentale ‘issues’ og/eller sorg. En virkelig a-ha opplevelse var det å oppdage at de vrangforestillingene jeg hadde dratt med fra barndommen og inn i voksen alder uten noen gang å nevne med et ord, faktisk fantes i beslektende utgaver hos talløse mennesker rundt om. Så hang in there, og gled deg over at du gjennom å dele har hjulpet mange andre <333

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg