Det er lov å være blid

Tanker fra i går, som jeg aldri fikk omformulert til et blogginnlegg før i dag:

 

* Thomas Alsgaard er en fantastisk flott person! Jeg elsker at han er åpen om sin frykt for dansegulvet, at han trosser frykten og er så ydmyk og beskjeden som han er,  hver eneste lørdag. Enda han i alles øyne er Supermann og Norges nasjonalhelt!

 

* At det var utrolig fint å komme på kafeen Den Glade Baker i Asker og se et bilde av  den fineste storesøstra i hele verden henge på veggen der. Sidsel, fra før hun ble syk og med verdens vakreste smil.

Jeg hadde en stille stund borti hjørnet der, med søsteren min smilende mot meg fra veggen. Ja, det rant noen tårer.

Sjekk den superblide fine søstra mi! Savner henne helt sjukt om dagen.

 

* Jeg har debutert med munnbind. Det var uvant og jeg følte meg litt rar i 2 minutter. Etter det var det jeg som så rart på de som gikk uten.

 

* Selv om smitten har økt her i landet, så er det fortsatt lov å være blid. Synes på en måte mange har blitt strammere i maska de siste dagene. Ja, ikke sånn at munnbindet har blitt for lite eller no’, for de færreste bruker maske enn så lenge.

Nei, folk har brått fått mer strekmunn og glemmer at vennlighet er en væremåte som gjør dagen bedre for både deg og meg.

Smil og vær blid – så blir du koronafri! 

Kanskje. Skader ikke å prøve, jaffal.

 

* Helgens beste sitat fra en dement mann jeg kjenner som er bosatt i Asker sentrum: “Vi bor så sentralt at vi ikke trenger å gå ut engang”. 

Da bor’u sentralt, da!😂😅👍

 

* Det var vakkert å gå på kirkegården og tenne lys i går. Mange, mange hadde gjort det samme. Fin stund i ettermiddagsmørket.

 

* Vi har endelig funnet ny farge til loftstua og til soverommet. Og det takket være at vi begynte å prate med en av driverne i en interiørbutikk, viste litt bilder av den nye daybeden, og vips, så hadde vi fått et tips! Brikkene falt på plass, tror det blir megafint!

 

* Jeg er også litt ekstra stolt av barna, bonusbarna og svigerbarna mine om dagen! Fy søren, så fine de er, alle som én. Jeg drømmer om en hyttehelg et sted med hele hurven, små og store. Få tid sammen, alle sammen. Ikke sikkert de drømmer om det samme, men jeg håper vi kan klare å få til det når pandemien har roet seg.

 

* Det var litt deilig å slippe små hekser og troll på døren i går kveld, men også litt trist. Jeg hadde ikke kjøpt inn noe som helst, så det hadde vært krise om de hadde kommet, forresten…

 

* Mamma har fått en skikkelig bra rullestol på sykehjemmet der hun bor! Hun satt som en dronning i den, og det var helt nydelig å se hvor mye mer komfortabelt det er for henne å sitte i den. Julekvelden kom tidlig i år, føler jeg.

 

* Jeg har fortsatt følelsene litt tjukt uttapå om dagen, og dagen i dag er også en dag for å minnes de døde.

Vil derfor sende en god klem til alle dere som savner noen sånn at det river litt ekstra hardt i hjerterota om dagen.

Marita Bjørke Ådland er en fantastisk sokneprest som skriver nydelige dikt og salmer. Jeg vil gjerne avslutte med dette diktet som hun har skrevet og som traff meg midt i hjertet i går:

 

Med ønske om en fredfull og vennlig søndag,

// Nina

7 kommentarer
    1. Så flott at bildet av søsteren din henger på den kafeveggen! Da kan du jo ta en kaffekopp med henne når savnet blir for stort.
      Jeg savnet hekser og troll i går. Yngste Sønn savnet at jeg hadde kjøpt inn godteri. Han hadde tenkt at han kunne stikke av med mesteparten.
      Så bra at Mammaen din har fått en rullestol som sikkert er tilpasset henne. De bestilte en slik stol til Mamma da hun kom på sykehjem også.. Men da Mamma døde 10 måneder senere var den fremdeles ikke kommet….
      I går, eller natt fikk jeg en god klem av ei venninne som hadde vært på besøk. Vi trengte det begge to.

    2. Ja, Sidsel jobbet i en kommunal bedrift for mennesker med spesielle behov der de fikk tilpasset fagopplæring og arbeidsinkludering gjennom å produsere varer og tjenester som folk vil ha. For eksempel kaker og skilt for DNT.
      Kaféen Den Glade Baker i Asker får bakevarer fra Asker Produkt der Sidsel jobbet.
      Veldig bra!

      Tragisk at rullestolen aldri rakk frem til moren din… Mamma fikk sin etter 6-8 uker. Syntes det var lenge å vente, jeg!

      Noen ganger trenger vi en lang og god klem, og det må være greit selv i disse tider. Så lenge vi ikke klemmer på alle vi ser.

    3. Så nydelig bilde av Sidsel! For et smil!😍😍😍 Og takk for at du deler diktet mitt, og for gode ord!♥️

    4. For en fin storesøster du har hatt <3

      Og det er lov å være blid rett og slett 😀

      Er det ikke rart hvor RAR man føler seg med noe i ansiktet som ikke skal være der og som ikke er naturlig 🙂

      Et nyyyydelig dikt du delte <3

      klem

    5. Tusen takk, Mette❣
      Ja, søsteren min var helt fantastisk på alle måter❤

      Kom over et nytt dikt i dag, som beskriver henne så godt:

      Du tok ikke lyset ditt med da du dro

      Du la det igjen i oss som livsglade dråper av ord
      varme og latter

      Vi arvet din glede

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg