Den tøffeste pappaen i lufta!

Her er Yasir Arafat og pappa ombord i en Boeing 737 fra Braathens. Året er 1994 og Braathens flyr Yasir som skal til Kairo for å forhandle videre om detaljer rundt Oslo-avtalen som ble signert året før.

Kult bilde av den palestinske PLO-lederen og fredsprisvinneren (1994). Arafat satt en stund i cockpit og skravla på turen med gutta.

Faren min har gjort mye ut av sine 52 år bak spakene. Han fløy nødhjelpsflyvninger til Afrika (de såkalte juleflyene) i mange år sammen med kolleger fra Braathens SAFE. Første gangen i 1984 da den store sultkatastrofen herjet i Etiopia.

I 1988 fløy de til jordskjelvrammede Armenia som første hjelpesending fra Vesten. I 2018 ble pa

Han var den første til å ta av fra Gardermoen i 1998 da den nye hovedflyplassen åpnet. Color Air, som han fløy for da, snøyt SAS for å være nummer én da SAS somlet litt for mye før de var klare for avgang, mens det hos Color Air gikk litt smoothere 🙂

Han pensjonerte seg som pilot da han ble 65 år.

Ikke lenge etterpå fikk han prostatakreft, og da ble han med på å starte prostataforeningen PROFO. Viktig arbeid!

Fatter’n er like åpen som dattera, og kunne fortelle til en VG-journalist som intervjuet han at “I starten etter operasjonen var det vanskelig å få ereksjon, men det har kommet med øvelse”.

 

En relativt bløt kommentar under bildet her også…

Han var også med på Rorbua og fortalte en vits i 2002. Han forteller feil når han kommer til poenget, men det høres ikke ut som hverken han eller publikum bryr seg om det😂

 

Pappa har bursdag i dag!

84 år og fortsatt på bena etter Annus horribilis i fjor da han mistet både en sønn og en datter på under fire uker samtidig som han selv ble alvorlig syk.

Han er sterk, han faren min.

Gratulerer med dagen, pappa❤ Du er best❤

 

6 kommentarer
    1. Så hyggelig å møte deg her da via tilfeldigheter. Jeg kjenner jo ikke deg, men husker godt din far og også din bror fra min tid i Braathens. Nå har det vært SAS for for meg siden vi blei kjøpt opp for mange år siden, men ingenting måler seg med Braathens. Den beste arbeidsgiveren EVER!, men ikke visste vi det den gang og satte nok pris på å få lov å jobbe der. Jeg begynte i 1987. Jeg tror ikke din far husker meg, men han kjenner mannen min som også var pilot.

      Skjønner godt at dere har hatt et ugreit år og ønsker dere alt det beste fremover.

      1. Hei Ingrid,

        Tusen takk for hyggelig kommentar!
        Helt enig med deg, – Braathens var en fantastisk arbeidsplass. Et unikt kollegialt samhold og kultur.

        Heldige oss som fikk jobbe der! Glemmer aldri mine nesten 20 år i selskapet❤

        Ha en fin dag!

        // Nina

    2. Hei Nina😊
      Husker veldig godt faren din, har flydd i cocpit med han endel ganger. Var på endel turer til Trondheim, Ålesund, Sola osv når jeg begynte å kjede meg på jobb med min pappa (Svein Devik) oppe i hangaren på Fornebu. Det var jo den gangen slikt gikk an, for 35-40 år siden 😊 Hilsen Beate Devik-Lauritzen (som bodde i det blå huset ved Arnestad-banen)

      1. Hei Beate,

        Så artig! Husker faren din! Og det blå huset!
        Ja, i “gamle dager” gikk det fint an å bli med på flyturer litt spontant om man ville. Fantastisk tid 🙂
        Ikke like greit i dag😅

        Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg