Å være underveis…

Jeg er tilhenger av å sette pris på øyeblikket, ikke hele tiden jage fremover. Det er jaggu ikke alltid lett, og jeg må innrømme at jeg ofte tenker at “bare vi kommer dit”, eller “bare jeg får meg en sånn”, eller “hvis bare jeg gikk ned 10 kg til”, så hadde alt blir bra.

 

Etter å ha levd en stund, vet jeg nå at alle de “hvis bare, om bare”, sjelden slår til når målet er nådd. For det handler jo ikke om det i det hele tatt.

Kunsten er å leve i nuet, være til stede, lukte, smake, føle, kjenne, bare være og være takknemlig for alt det gode vi har i livene våre.

 

Et av mine favorittutrykk er

Å FRYDE SEG.

Det gir meg gode assosiasjoner. Å være frydefull, sette pris på og å være begeistret over noe. Det finnes nesten ikke en bedre følelse enn når jeg klarer akkurat det.

 

Det har vært en god del sånne følelser i løpet av denne ferien. Innimellom har jeg virkelig frydet meg, satt pris på omgivelsene mine, nikost meg med livet, rett og slett!

Og det til tross for at ferieværet stort sett har vært miserabelt og smertene er økende og søvnbehovet er stort.

Likevel er det en drøss med ting som er fine, og jeg velger heller å fokusere på de så ofte jeg kan.

 

I skrivende stund er det for eksempel silende, fint regn utenfor båten her vi tøffer oppover mot Hankøsundet i gråværet i Katta, – den gamle, slitte båten vår som gir oss så mye glede når den tikker og går som båter skal.

Ved roret sitter verdens beste kjæreste og mann og koser seg. Jeg ligger i sofabenken bak og fryder meg over at markblomstene jeg plukket for mange dager siden fortsatt er ganske fine, og så kjenner jeg bruset i blodet bre seg fra hjertet til magen når Bård snur seg mot meg, smiler lunt og spør om jeg har det fint og om det er mulig å få en kaffe.

Nå er jeg her. Akkurat nå. Det er fint.

Og så er det jo sånn at livet sjelden er rosenrødt. Det kan være rått og brutalt, vondt og sårt. Om man trener opp evnen til å finne lyspunktene i tilværelsen, er man bedre rustet til å stå i livet når mørket kommer. Så jeg øver meg på å være bevisst og takknemlig, helst hver dag. Det gir gladere dager, selv når sola uteblir.

 

I dag kom jeg over en videosnutt av søsteren min, Sidsel, på mobilen min. (Har delt den på stories på Instagram: http://instagram.com/nina_utenfilter om du vil se)

Hun satt og humret og lo da vi spilte musikk på en kjøretur vi hadde sammen. Så utrolig fint og vondt å se det igjen. SOM jeg savner henne og latteren hennes! Så blir det litt vått i øyekroken og jeg blir litt trist, – men så tenker jeg på hvor heldig jeg har vært som har hatt henne i livet mitt, og da erstattes tårene raskt til et smil i stedet😍

Du kan lese litt mer om tanker og følelser rundt sorg og savn av mine to søsken blant annet her: Melankoli og et rødt akebrett på en søndag

 

// Nina

 

Vil du følge bloggen min på Facebook? https://www.facebook.com/ninautenfilter/

 

(Om du er ny leser: Les gjerne bloggen min forfra, i det minste mitt aller første innlegg. Bare å finne det frem i arkivet mitt. Da forstår du lettere hvem jeg er og kanskje hvorfor jeg skriver blogg).

 

13 kommentarer
    1. For et fint innlegg <3

      Det er sånn det er – livet – her og nå – og det er bare for oss å oppdage det – gripe om det – enn så vanskelig det er – dette å gripe dagen – gripe stunden. Men vi gjør det av og til.

      Rørende om søsteren din – og at du har mistet både søster og bror <3 Det er tøft å takle………… klem

      1. Takk for fin kommentar, Mette❤

        Ja, det er vanskelig, men vi er i hvert fall et stykke på vei så lenge vi er bevisste på viktigheten av det.

        Mistet bror og søster på bare tre og en halv uke i fjor vinter. Veldig tøft da vi sto oppi det, lettere å takle nå, heldigvis💕🙏
        Klem i retur.

    2. Fint å kunne klare å være i nuet. Det er jo det som er livet. Fint også å kunne glede seg over bilder av søsteren din. Jeg tenker mye på mamma, hver dag faktisk etter hun døde. Ikke triste tanker, men bare minnes henne <3

    3. Prøver å være tilstede i nuet jeg også..noen ganger er det enkelt andre ganger nytter det ikke 🙂 Leit med søskena dine (leste i linken også )..men fint å ha gode minner <3 Kikka litt nedover i bloggen din..er en blogg jeg kan like så ser nok innom igjen 🙂 Ha en fin dag videre 🙂

      1. Så hyggelig, og takk i like måte 🥰
        Vi drar faktisk til Åsgårdstrand i morgen, skjønte du var veldig glad i den byen da jeg leste litt på bloggen din😊
        Og nå ligger vi i Hankøhavna, og her har du jo akkurat vært. Hehe, litt pussig😉
        Gøy å lese innleggene dine, – følger deg videre, jeg👍😘

    4. “Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet.” Det er et av de fineste sitatene jeg veit om… De få ordene sier så utrolig mye om hvordan livet er og hva vi forventer oss.

    5. Så fine tanker om å sette pris på det som er her og nå. Så synd om man til slutt ser tilbake og det eneste man har gjort er å vente på noe, som aldri kom.

      Jeg prøver også å leve her og nå og synes egentlig jeg lykkes bra innimellom. Er nok ennå litt for mange «når bare det og det skjer», men jeg vil ikke leve for å vente.

      Jeg ønsker dere en fortsatt god ferie og så krysser vi fingre for at det blir noen gode dager værmessig fremover og at Katta oppfører seg eksemplarisk resten av ferien.

      1. Godt formulert, Elise. “…det eneste man har gjort er å vente på noe som aldri kom…”

        Vi får prøve så godt vi kan å ikke la det skje, men leve livet mens vi har det.
        Fine soldager i vente nå, – vi koser oss glugg! I skrivende stund ligger vi for bøye utenfor Hankø. Forhåpentligvis står vi opp til sol i morgen🙏☀️❤
        Fortsatt god sommer til deg og dine!

    6. Med alle livets tøffe utfordringer, er du jammen sterk og klok ♥ Det er en kunst det, å leve i nuet, og så er det så utrolig viktig å beherske den kunsten, for ens egen sjelefred 🙂 Du har et så flott fokus, at det er bare å la seg inspirere ♥
      God tur videre ♥ Klem ♥

      1. Takk for fine ord, Eva!
        “What doesn’t break you, makes you stronger”. Er det ikke det det heter? Ligger nok en del sannhet i det..
        Du virker jo veldig sterk du også, med mye å stå i om dagen.
        Klem inn i natten til deg❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg