Vi er store nok til å tenke med hjertet i dette landet, er vi ikke?

 

De siste dagene har vi hørt mye i media om den norsk-pakistanske kvinnen som skal hentes hjem til Norge fra Syria med to små barn.

Jeg har ikke lest absolutt alt om denne saken og uttaler meg kun basert på magefølelse og det jeg anser som moralsk riktig å gjøre i denne saken. Og det er selvfølgelig å få barna til Norge. I mitt hode finnes det rett og slett ikke en eneste god grunn til å ikke hjelpe barn som befinner seg i en forferdelig situasjon som de selv er uskyldige i å ha havnet i.

Kvinnen har norsk statsborgerskap og hun er vårt ansvar. Ferdig snakka. Om hun er skyldig og har sverget troskap til IS så skal hun selvfølgelig dømmes. Ingen tvil om det. Men ut i fra hva jeg har lest, så er det ikke hugget i stein at dette er sannheten. Hun hevder selv at hun dro til Tyrkia for å gifte seg, og at hun deretter ble tatt med til Syria og al-Hol-leiren der hun har levd med barna under traumatiske forhold siden. Hun skal i 2015 ha vært i kontakt med UD for å få hjelp til å komme unna, uten at det lykkes den gangen.

Nå er sønnen så syk at han kan dø om han ikke kommer under skikkelig behandling.

Hvem er vi som bare kan sitte her oppe på berget og la det skje fordi moren har tatt gale valg? For da får terroristen viljen sin, liksom? “Hun bruker barna som skjold”, sies det. Javel. Og så?

Er det ikke så enkelt at vi bare får hentet de hit så gutten (og søsteren) kan bli tatt hånd om og så får myndighetene eventuelt finne ut av om moren skal dømmes eller ikke?

Disse barna har levd i en krigssone. Den seneste tiden har de bodd i en jordgrop(!) for å være skjermet fra bomber og granater. Tenk deg å være konstant livredd, å være daglig vitne til at mennesker blir drept, se kvinner bli voldtatt og undertrykt? Ingen barn skulle måtte oppleve det.

Om vi kan hjelpe, så gjør vi det. For meg er det ikke noe alternativ.

Og nå sitter Frp og snekrer sammen en liste med motkrav til Erna. Hvis ikke går de ut av regjering.

Hurra, sier jeg! Det er en gyllen mulighet til å få dem ut. Enkelte sier at det er en gyllen mulighet for Frp å trekke seg ut av regjering. Samme for meg. Jeg tror faktisk at Erna & co vil kunne lykkes bedre uten å måtte samarbeide med det partiet på laget.

Jeg er uendelig lei av at det nøres oppunder fremmedfrykt og hat. Å handle med kjærlighet har en mye større kraft, spør du meg.

Ja, jeg vet at jeg har en naiv tilnærming til saken og at saken er nyansert. Jeg støtter under ingen omstendighet terrorisme, men jeg mener at vi i denne saken har en PLIKT til å hjelpe uskyldige barn.

I denne saken synes jeg Norge skal ta på seg politimester Bastians uniform:

Jeg er politimester Bastian

og er en vennlig mann,

for det syns jeg man skal være hvis man kan.

Og jeg går omkring og passer på

at alle har det bra

for det syns jeg at alle skulle ha.

 

Vi er store nok til å tenke med hjertet i dette landet, er vi ikke?

Eller er det bedre å sitte her i vårt vakre land og la andre seile sin egen sjø?

Jeg undres…

 

// Nina

4 kommentarer
    1. Selvsagt skal vi hente barna hjem! Det burde vært gjort for flere måneder siden.
      Retten må ta stilling til hva som skal skje med kvinnen.
      Og Frp? Jeg tror ikke de kommer til å gå ut av regjering. De er for glade i makt

    2. La barna få hjelp, og døm så moren for det hun eventuelt er skyldig i, og la for barnevernet komme inn i bildet, for dette er vel barn som trenger og omplasseres…….
      Skal de få hjelp i Norge må dette skje på godt og vondt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg