Undervurder aldri effekten av et smil :-)

Dagen i dag har fått meg til å tenke litt over servicenivået og ønsket om å hjelpe andre blant oss nordmenn.
Det begynte med at jeg hadde en legetime på formiddagen i dag. Hadde hjemmekontor og glemte vel tida litt, så jeg fikk plutselig dårlig tid.
Hadde glemt snøvær og en nedgravd bil. Fikk fjerna snø fra bilen, hiver meg inn og setter bilen i revers.
Kommer _nesten_ opp den lille kneika før jeg er oppe på veien, så begynner bilen å spinne.
Jeg løper og henter snøskuffa og måker som en gal bak bilen.
På den andre siden av veien holder en nabo på med snøfreseren sin. Han ser helt rolig ut og stresser overhodet ikke.
Jeg måker vilt.
Setter meg i bilen igjen.
Bare spinner.
Ut og måke med ville bevegelser igjen. Snøen fyker rundt meg og ikke vekk.
Naboen måker veien sin. Rolig.
Jeg prøver igjen.
Kjører frem, vrir på rattet så dekkene får nytt feste.
Full gass. Bakover. Spinner.
Ut igjen. Villere og voldsommere måking.
Naboen kjører snøfreser.
Inn i bilen igjen. NÅ!
Full gass. YES! Kom meg opp, bak frem på veien, men får snudd og freser av gårde.
Vel fremme på legekontoret.
2 minutter for sen, men det kan jo hende legen mot all formodning allerede har forsøkt å hente meg?
Jeg banker høflig på luken. Damen snakker i telefonen. Jeg venter. Når hun er ferdig i telefonen må hun tenke litt. Eller noe sånt.
Så åpner hun luken aller nådigst.
“Jeg kom et par minutter for sent, men tenkte jeg skulle gi beskjed om at jeg var her, bare i tilfelle legen har sett etter meg”, sier jeg høflig med et smil om munnen.
“Jeg kan skrive at du er her”, sier damen og taster på pc’n mens hun smeller igjen luken.
Jeg setter meg. Og venter. Og venter.
I 45 minutter.
Etter legetimen handler jeg mat for helgen på Kiwi. Det er formiddag og stille der. Jeg handler mat som fyller 6 bæreposer. Hun som sitter i kassa sitter bare der.
To andre unge som jobber der står og skravler og ler rundt kasseområdet.
Jeg pakker varene og kneler i det jeg løfter opp posene fordelt på to armer. Hadde parkert litt klønete og måtte opp en trapp, så jeg kunne ikke ta med handlevognen, men jeg stavrer meg av gårde, mens jeg roper “god helg” bakover til de i butikken. Ikke svar. Jeg velger å tro at de ikke hørte meg.
Men jeg ble litt lei meg og oppgitt over disse tre hendelsene i løpet av kort tid.
Kunne ikke naboen rukket meg en hjelpende hånd?
Kunne ikke dama på legekontoret i det minste fortalt at ‘Det går fint. Legen er dessverre kraftig forsinket’, og spandert et smil?
Og kunne ikke ungdommene som jobbet i butikken spurt om jeg trengte hjelp?
Mulig naboen var sjenert, mulig ungdommene i butikken egentlig var opptatt, men er du sur på jobb, så bør du pinadø prøve å skjule det, og hadde du smilt skal du se du hadde fått en bedre dag!
Denne lille historien postet jeg på Facebook for 6 år siden. Synes faktisk det er på tide med en liten påminnelse om at dagen din blir så mye bedre med et smil og en hjelpende hånd!
Til info; Naboen har flyttet, – jeg tror dagens nabo hadde kommet ilende om jeg hadde hatt problemer med å komme opp kneika med bilen i dag. Men det blir neppe aktuelt,- her kommer snøen i våt og blank form i dag.
Damene på legekontoret har blitt mer serviceminded og noen nye har også kommet til, og ungdommene som jobber på Kiwi i dag er ikke de samme som jobbet der den gangen. Nå om dagen opplever jeg smil, hei og ha det i nærbutikken min. Og det er så fint!
Undervurder aldri effekten av et smil! Det kan gjøre en forskjell for menneskene du møter på din vei.
Jeg vet. Et vennlig smil har nemlig gjort dagen lysere mange ganger for meg på litt ekstra tunge dager. Tusen takk til deg gode mann som loser skolebarn over veien hver morgen, men som alltid, uten unntak, løfter hånden til en hilsen til meg i bilen. Fin start på dagen! 🙂
Ha en smilende fredag, folkens!
// Nina
2 kommentarer
    1. Men du? Gå ned i vekt?
      Om det bildet der er nytt, er du jo perfekt❤️
      Kan ikke snakke om overvekt på den kroppen assa💫

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg