“Takk for at du snakket til meg”

Vi var på kirkegården i går. Tente lys for Sidsel og Lars Ove.

På vei til “vår” gravplass gikk vi forbi en dame som sto og snufset og gråt stille ved graven til det jeg skjønte måtte være mannen hennes. Han døde i sommer leste jeg på gravstenen.

Hun kikket opp da vi passerte.

– Jeg føler med deg, sa jeg.

Den eldre damen takket og sa at det var rart hvordan sorgen endret seg når hun kom til kirkegården.

– Hjemme “prater” jeg med han hele tiden fordi jeg blir minnet på han overalt i huset. Mens når jeg kommer hit til kirkegården, så skjønner jeg plutselig at han ikke er her mer. Han er borte. Det er bare aske igjen.

Hun sa hun håpet sorgen ville mildnes med tiden.

Jeg sa at den gjorde det.

 

Så ble vi stående og prate en stund, hun, jeg og pappa.

Damen var trønder. Det viste seg at hun godt visste hvem min farfar som var prest var, for jammen kom ikke hun og pappa fra samme sted.

Selv i covid-tider er verden liten.

 

Da vi hadde blitt oppdatert på hverandres julemat-tradisjoner (de spiser rømmegrøt med lefse på lille julaften og kanapéer og juletorsk på julaften), sa vi riktig god jul til hverandre.

Damen sa: “Tusen takk for at du snakket til meg selv om du så at jeg gråt og var lei meg. Det varmet hjertet mitt og gjorde at jeg fikk en fin opplevelse av å være her ved graven hans. Det er ikke alle som tør å prate til mennesker i sorg”.

 

Og det tenker jeg får være budskapet for denne julen.

Ta kontakt med noen du vet har det tungt. Send en melding eller ring. Våg å være der selv om andres sorg kan føles skremmende og ubehagelig.

Våg å være et medmenneske. Det koster så lite og gir enormt tilbake.

 

En fredfull og god jul ønskes dere alle❤

 

// Nina

 

2 kommentarer
    1. Er fin historie , det viser seg at vi ikkje skal være redde for å bry oss sjølv om ein er i sorg, du er fin og trygg som vågar🥰
      God jul til deg og dine, kosleg å følge deg❤️Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg