Svisj, så var depresjonen en saga blott, liksom?

glad er jeg i dag!

Å gjøre ting for meg selv som gir påfyll er et råd jeg har fått med meg fra psykiateren.

Et velkjent råd. Det er jo ikke rakettforskning at det er godt for den psykiske helsa å gjøre ting man er glad i, men for meg har det rett og slett vært vanskelig å finne initiativet til å gjøre noe bra for meg sjæl en god stund.

Og ikke bare har initiativet vært borte, men orket til å gjøre det har også vært fraværende. Å prioritere meg selv har gitt næring til den dårlige samvittigheta mi, så da har jeg i stedet murt meg inne når jeg ikke har vært sammen med pappa.

 

Det er jo jævlig lite smart! Ser jo det nå, når jeg skriver det ned svart på hvitt.

Samvittigheta bli’kke bedre av å gjøre ingenting, akkurat.

 

Men etter noen timer hos psykiateren nå, begynner hjernen å funke igjen så smått, og jeg ser viktigheten av å ta på meg oksygenmaska selv før jeg kan være en ressurs for de jeg har rundt meg.

 

Så i dag pakket jeg sekken og gikk på tur i et fantastisk vårvær. Her i Asker kommune har vi mange turmuligheter både langs fjorden og i marka. Og enda jeg er oppvokst nesten i nærheten, har jeg aldri tidligere gått der jeg gikk i dag .

Jeg gikk kyststien fra Høvikvollen mot Åros. Kom ikke lenger enn til Båtstø. Har som kjent nervesmerter i ryggen som ofte stråler ut i beina, og nå om dagen kjenner jeg det litt ekstra godt.

Så jeg turte ikke gå lenger. Var redd jeg skulle få problemer med returen.

Likevel var jeg ute i nesten 4 timer. Det var så fantastisk nydelig! Traff nesten ingen mennesker, bortsett fra på et lite strekke da jeg plutselig gikk på noen folk i løpet av 300 meter. Og på de meterne stoppet jeg tre ganger for å skravle fordi det var bekjente fra ulike epoker i livet. Veldig hyggelig å se alle sammen!

Satte meg ned i ei lita bukt som var “bare min” og spiste lunsjrester etter laksemiddagen i går. Drakk kaffe og sugde inn lydene fra bølgeskvulp, måkeskrik og noen tøffende båter i det fjerne.

Idyll.

I dag tror jeg ikke jeg har hatt en eneste negativ tanke! Depresjonen er milevis unna. Går det an, det’a? Sååå fort?

Uansett – jeg omfavner mitt gode humør og gliser fra øre til øre😁

 

// Nina

8 kommentarer
    1. God morgen!

      Ren medisin det du har fått til der 🙂 UTETID i godt ver med god mat og stillheten og alt det vakre rundt. Energiboost rett og slett 😀

      klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg