Svar på MR

Forfallet av Ninautenfilter fortsetter.

Fredagens MR av høyre hofte og analysen av bildene har kommet, og “heldigvis” er det noe det kan gjøres noe med.

Resultat:

Intraartikulært fritt legeme og hydrops i høyre hofteledd. Bruskdegenerasjon og degenerativ ruptur i superiøre labrum.

Det er altså en bruskbit som har løsnet fra et eller annet sted på hofta, og som flyter fritt rundt i et hulrom eller i væske rundt hofteleddet.

 

På nhi.no sine sider kan jeg lese følgende:

Bruskskader kan oppstå i hofteleddet. Særlig hos idrettsutøvere og andre som driver med uttalt fysisk aktivitet. Skadene gjør at små bruskfliker kommer i klem inne i hofteleddet, noe som kan utløse skarpe smerter og noen ganger låsninger i hoften.

Bildet er kun for oppmerksomhetens skyld. Og for å utfordre meg selv. Jeg h a t e r nemlig overarmene mine. Og nå viser jeg dem frem. Riktignok ikke fra siden, men det er et skritt på veien mot å gi mer faen! Dette kan jeg skrive et eget innlegg om siden😉

 

Idrettsutøver? Jeg? Haha, nei. Ikke nå lenger. Jeg har riktignok spilt både fotball, håndball og volleyball, gått på judo, syklet spinning og jogget ute. Men idrettsutøver er det leeenge siden jeg kunne titulere meg.

 

Men! Jeg leser også at dette kan oppstå hos mennesker med hofteleddsdysplasi, – og der har’u meg! Jeg ble født med hofteleddsdysplasi, tror det må ha blitt oppdaget litt sent, for jeg hadde pute mellom bena til jeg var 9 mnd gammel, og så lenge er det ikke normalt å ha pute.

Det vil si, når jeg ikke har noe annet mellom bena, sover jeg med pute mellom dem nå også. Helt siden da ryggen akutt streiket for straks 6 år siden.

Hverken mamma eller pappa husker lenger, og begge mine eldre søsken er jo døde, så da er det vel ingen som vet… Eller kanskje det er mulig å finne noe i en sykehusjournal 53 år senere?

Nu vel. Ikke så viktig å finne årsaken, kanskje. Nå blir jeg henvist til ortoped (takk og lov for at jeg overførte helseforsikringen min til meg privat da jeg mistet jobben min pga helsa. Det anbefales varmt og er verdt hver eneste krone jeg betaler inn!), og så får hen vurdere veien videre.

Det er ikke anbefalt å operere ut bruskbiten på gæmliser over femti, så da er det visst mest sannsynlig ny hofte som gjelder.

Og det har jeg hørt så mange suksesshistorier om at det kan jeg se frem til, kjenner jeg.

Å bli kvitt de plutselige og huggende smertene i hofta og klare å gå mer normalt igjen vil bli befriende.

Da er det bare ryggen/setet og litt annet små-snacks igjen etterpå, si! 😀

Sikkert ikke lurt å ta gleden på forskudd, så jeg får prøve å roe ned og vente nøkternt på hva en ortoped vil mene. (Må bare danse (au!) og juble litt først).

 

// Nina

 

Følg meg på Facebook ‘a!

https://www.facebook.com/ninautenfilter/
(Om du er ny leser: Les gjerne bloggen min forfra, i det minste mitt aller første innlegg. Bare å finne det frem i arkivet mitt. Da forstår du lettere hvem jeg er og kanskje hvorfor jeg skriver blogg)

 

5 kommentarer
    1. Da så de noe på MR da……….. og kanske finner ortopeden løsningen på hva som må gjøres….. håper det!

      Ja er det ikke det ene så er det det andre…………. Galgenhumor opp i det hele må man ha…. men jeg håper du får gjort noe med den hofta!

      Ønsker deg en god lørdag!

      klem

      1. Jammen var det fint å få svar på den hofta, ja! Tipper det blir ny hofte, – kan jo ikke gå rundt som jeg gjør nå resten av livet…
        Takk skal du ha og riktig god helg, Mettemor😘☀️🙋‍♀️
        Klem

    2. Så fin den bikini-toppen din er. Den likte jeg, altså.
      Ser veldig godt at du har gått ned en del kilo på det bildet 👍

      Jeg tror jeg har kommentert MR-resultatet før, men i tilfelle jeg bare har tenkt det; så flott at de fant noe det kan gjøres noe med 😃

      Når jeg tenker meg om, så vet jeg at jeg har kommentert det. Jeg måtte jo ha pute da jeg var baby, jeg også. 😃

      Klem fra Elise

      1. Hihi, nesten litt godt at det er flere enn meg som har teflonhjerne😅👍

        Bikinien er noen år gammel, – husker ikke helt hvor jeg kjøpte den. God kvalitet siden den fortsatt duger!

        Tusen takk, Elise! Har gått opp et par kilo i løpet av sommeren, så nå må jeg virkelig komme i gang igjen og få bedre rutiner🤞😁

        Ha ei fin uke! Klem😘

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg