Skulle aldri drukket den vinflaska…

 

Sommerferie 2017 – seilferie i Kroatia.

Joda, vin på lørdag var fint. Jeg angrer ikke på den. Bortsett fra å drikke vin sist lørdag, kan jeg fortsatt slå meg på brystet og stolt si at jeg hverken har spist eller drukket noe (annet enn vin) som inneholder sukker og mel på tre uker!

Og fortsatt går det helt strålende. Det er nesten så jeg glemmer at jeg holder på med vektreduksjon, så lite koster det meg.

Det er mulig jeg er litt ekstrem når jeg først går inn for noe. Jeg følger mine klare grenser ganske slavisk, ikke en liten tomat finner veien gjennom gapet utenom mine tre daglige måltider. Det mangler ikke på motivasjonen, jeg har ikke et øyeblikk vært i tvil på om jeg gidder å fortsette med dette. Og det er helt sant. Jeg savner ingenting som helst.

Måltidene vi lager her i huset er varierte som aldri før. Masse farger på tallerkenen og gode, nye smaker. Jeg får endelig brukt alle de forskjellige oljene og eddikene som tidligere ble innkjøpt til én spesiell matrett og siden gjemt og glemt i skapet. Jeg lurer aldri på hva vi skal spise neste dag. Det er nok av gode og sunne råvarer i kjøleskapet, bare å velge og vrake. Fantastisk deilig! Fantastisk god kylling- og grønnsakssuppe til middag i dag, eplesalat med laks til lunsj, og frokosten var urkorn granola fra Berit Nordstrand med masse bær og gresk yoghurt. Nam nam!

Så var det oppdatering på vekta, da…

Det er vitenskapelig bevist at alkohol bremser fettforbrenningen. Riktignok er det ikke i evig tid, men jeg tror oppriktig at den forbrennes litt ekstra sakte hos meg. Det tar dager før kroppen er i normalt gjenge igjen.

Vekta viser nemlig ikke et eneste gram mindre enn for én uke siden.

Total vektnedgang etter 3 uker er fortsatt – 4,9 kg.

Skulle jo tro jeg da ville kastet meg over Firkløveren i kjøleskapet i ren frustrasjon?

Neida! Jeg er ikke på noen måte nedslått over resultatet på drittvekta. Jeg skal nok vise hvem som er sjefen!

Samtidig som jeg kan skylde på vinflaska (det ble kanskje litt mer enn ei flaske, om jeg skal være helt ærlig), så er det jo også en kjensgjerning at man når ulike terskler underveis når man skal ned i vekt.

Vekta jeg har i dag er nemlig en vekt jeg har hatt over lengre tid tidligere, og da er det ofte sånn at kroppen protesterer litt. Vi er jo lagd sånn at vi ikke er så begeistret for forandringer, så heller ikke det pokkers flesket. Det klamrer seg fast, tviholder på at alt skal være som det alltid har vært. Men det skal bort! Jeg er fortsatt kamplysten, jeg skal fortsette å ta én dag av gangen, og det skal hjelpe meg til å nå målet mitt.

Jeg hadde jo et håp om miste 1 kg i uka etter de to første ukene. Det er fortsatt mulig. Da får jeg satse på 1,5 kg de neste to i stedet. Minus 15 til påske hadde vært rått!

Den er 9 uker unna, forresten! Jeg gleder meg til den, og i mellomtiden skal jeg fortsette å finne glede i hverdagen på vei mot lysere tider!

// Nina

Følg meg gjerne på:

Facebook: https://www.facebook.com/ninautenfilter/

(Husk å skru på varsler om du vil få et hint om nye innlegg fra meg)

 

 

 

6 kommentarer
    1. Lykke til videre Nina. Heier på deg. Selv skal jeg starte på mandag, men det har jeg sakt det siste året.
      Du har en lett og fin “penn” som beskriver livets opp og nedturer, med det tyngste vi kan oppleve, å miste våre kjære.
      Ha en riktig god helg, med eller uten vin 😊

      1. Tusen takk, Morten!🙌😊🙌
        Terapi for meg å skrive, – gøy å ha en egen greie å drive med😍
        Må spørre, – er du Morten fra HK i Braathens-tida? (Kjenner en annen Morten Larsen også, ser du😂)

        God helg til deg også!
        P.S.Det er mange mandager igjen å starte på dette året, du får velge en når du er klar. Eller kanskje en onsdag vil funke bedre?😅👍

      1. Tusen takk, Mona Iren!
        Sakte er sikkert lurt, jeg er dessverre litt utålmodig av natur og vil ha resultater raskt😅
        Samtidig er jo dette prosjektet mer en metode enn en slankekur. Tanken er å leve med tre måltider og uten sukker og mel for alltid.
        Tar én dag av gangen. Jeg trenger å endre matvanene mine. Denne metoden virker å være bra!
        Lykke til i heimen hos dere også😊👍

    2. Hei Nina!
      Jeg vil ønske deg masse lykke til med din nye vei! ❤️ Veldig fint å lese din blogg! 😍
      Jeg skal bare komme med et lite tips i forhold til kosthold, så kan du selv velge om du vil ta det!
      Jeg skal ikke blande meg inn i hvordan du skal velge din sti, alle velger sin egen! Og ingen har noe med det! 😀
      Etter å ha fått en kronisk sykdom for litt over 6 år siden, har dessverre jeg også slitt med vektøkning. Nå med bedre medisinering klarer jeg å bevege meg og trene mer. Og jeg mener det gir en økt livskvalitet som igjen virker på kosthold og søvn. Jeg bestemte meg for å slutte helt med Pepsi Max i fjor sommer fordi for meg gir den økt appetitt og jeg følte meg aldri «utørst» av lightbrus. Det resulterte i at jeg drakk opptil 1 1/2 liter eller mer om dagen.
      Så her kommer mitt tips: kutt ut lightbrus. Det er ikke sikkert det har noe å si for deg om du drikker det. NB! bare ment som et tips. Vet av erfaring at mange kvinner drikker Cola light eller Pepsi Max.
      Kjenner meg veldig igjen i det å være en utålmodig sjel. Jeg begynte med en langsom livsendring i fjor sommer hvor jeg spiser mindre, sunnere og utøver fysisk aktivitet i gode perioder. Det er ikke så viktig å fortelle om hvor langt det foreløpig har tatt meg eller hva som er mitt langsiktige mål. Akkurat nå er det viktigste for meg å være fornøyd med det jeg har oppnådd til nå og at jeg er glad og takknemlig for det.
      God klem fra Berit 😍

      1. Hei Berit,

        Takk for fin kommentar!
        Jeg har heldigvis aldri vært avhengig av lettbrus, men drakk det av og til. Nå er det imidlertid 3,5 uke siden jeg drakk det sist, vann er best!
        Så heldigvis slipper jeg det “problemet” 🙂

        Jeg har heller ikke et spesielt mål, er bare veldig fornøyd med å være underveis. Det gir økt livskvalitet å ta de rette valgene og å klare å holde seg til de linjene jeg har bestemt for meg selv.
        Tar én dag av gangen og føler at dette kostholdet uten sukker og mel er veldig riktig for meg.

        Lykke til videre på din vei også, Berit! Det høres ut som du har funnet din måte å få en bedre helse på, ingenting er bedre enn det:)
        Klem fra Valdres😘

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg