Sjalusi

“Øy, bli med å jangle på vollane!”

Dette skiltet henger på utedoen på setra. Jeg kjøpte det i Fredrikstad i sommer.

Tror det betyr noe sånt som “Hei, bli med å surre litt rundt på tunet!”

Jeg tolker det i hvert fall sånn, og tenkte det ville passe godt på veggen på utedoen på setra, for vi surrer titt og ofte rundt ute på tunet her oppe.

Vi tar oss et glass og kikker utover. Nyter utsynet, stillheten og den klare lufta.

Etter en fin tur i fjellet med hyttenaboene i går, ble det litt jangling på tunet i form av  bobler i fantastisk høstvær.

Årets første rakfisk med tilbehør til middag. Supergodt!

Vi ble sittende og skravle ved bordet, og etter hvert kom vi inn på temaet sjalusi.

Jeg sliter av og til med den vanskelige følelsen. Og det er innmari vondt.

Jeg har ingen grunn til å være sjalu. Har aldri opplevd utroskap, så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg kjenner på disse følelsene av og til.

For det er bare av og til. I det daglige er jeg overhodet ikke sjalu. Heller ikke når vi er på fest sammen. Bård må gjerne prate og danse med andre damer uten at jeg reagerer noe på det.

Det er når mannen min drar på guttetur at de vonde og vanskelige tankene kommer. Det er helt irrasjonelle og tåpelige tanker som får herje vilt, og selv om jeg prøver å irettesette meg selv om hvor teit det er, så slipper de ikke taket.

 

Jeg har forsøkt å finne ut hvorfor jeg blir sjalu. Og jeg tror noe av det handler om at jeg ikke har kontroll når han er borte, kontrollfrik som jeg er.

Det andre er at jeg er så sykt redd for at han, ved “et uhell” kommer til å gjøre noe i fylla som han egentlig ikke mente å gjøre, som jeg så får høre om, og så er den vakre kjærligheten oss imellom ødelagt.

Den tanken er forferdelig vond. Jeg er fryktelig redd for at det fine vi har skal bli ødelagt av en teit bagatell.

 

Når disse tankene kommer for fullt prøver jeg å si til meg selv at han aldri ville finne på å gjøre noe så dumt. Vi har det så bra at idéen om å flørte med andre ikke engang vil falle han inn. Når ikke jeg tenker den tanken, hvorfor skulle da han gjøre det?

Det fine vi deler gjør jo ekteskapet vårt veldig sterkt, og da er det skikkelig dumt av meg å føle at det blir skjørt og at det lett kan gå i stykker fordi det er så fint?!

 

Mannen min gir meg aldri noen grunn til å tvile på at han elsker meg. Snarere det motsatte. Hver eneste dag viser han på utallige måter at det er meg han vil være sammen med.

Det er akkurat det jeg må begynne å tenke på når han er på tur og de irrasjonelle tankene melder seg.

Han valgte meg for 8 år siden og han velger meg om og om igjen hver eneste dag fortsatt❤

 

Sender en ekstra god klem til alle som plages med sjalusi. Du er ikke alene. Jeg tror det er viktig å snakke med partneren om de vonde følelsene og ikke la de ta overhånd og spise deg opp innvendig.

Og så vil jeg at du ikke skal skamme deg over å kjenne på sjalusi. Jeg tror vi er mange som plages med dette, og jeg ønsker meg mer åpenhet rundt disse følelsene som er veldig normale å ha.

Sjalusien min er totalt ubegrunnet og jeg må bare fortsette å jobbe med meg selv og slutte å la de vonde følelsene få overtak. For jeg vet jo at jeg er verdt å elske. Det er vi alle som én❤

 

// Nina

 

Instagram: http://instagram.com/nina_utenfilter

Facebook: https://www.facebook.com/ninautenfilter/

 

6 kommentarer
    1. Åh Nina, så fint at du deler dette med oss! Vi er mange mange som har vært der! Det EE vondt å kjenne på sjalusi og enda verre hvis det er ut av det blå😔 Dette er en veldig bra case for TFT, så si i fra hvis du vil komme en dag🙏❤️

      1. Det burde ikke være så tabu, dette med sjalusi. Tror det er maaaange som har kjent på den følelsen til tider.
        Tenker også det er fint å bruke TFT ifm disse følelsene.
        Føler ikke det er veldig presserende nå om dagen, er ganske harmonisk og lugn, he he😉
        Vi sees om knappe 2 uker, Mette😘😊

    2. Hei på deg!

      Ååå jg elsker dette stedet dere har i fjellet. Denne vakre sætra 🙂 Dere her heldige som har den å dra til 🙂

      Jeg forstår hva du sier, hva du mener. Jeg er ikke sjalu, men ved en anledning blei jeg det… og det var ikke morsomt. Klart man kan få tanker som ikke er så greie alltid…. og da er det godt å være ærlige med hverandre <3

      klem og gode ønsker 🙂

      1. Ja, vi er kjempeheldige! Den beste plassen å dra for rekreasjon❤🙏

        Heldig du som ikke kjenner så mye på sjalusi. Det er en vond følelse, og gudskjelov er den ikke altoverskyggende for meg.
        Ikke er det så ofte gutteturer heller😂😅😍

    3. Jeg har nok kjent på det – men det er ikke det helt store i meg dette med sjalusi nei….. Og det er ikke godt – ingen god følelse.
      Nei godt det ikke er så ofte gutteturer 😀 !!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg