Naving på høyt nivå

Utafor båten, på kaia her vi ligger i Fredrikstad, har vi hatt selskap av ei stakkars måkeunge, eller skårunge, som de kalles i nord.

Den har ikke kunnet fly, stakkars. Har sett litt “invalid” ut der den så vidt har klart å vagge seg rundt den lille plassen som den tydeligvis har okkupert som sitt domene. Den liknet litt på Knut Borge, om dere skjønner hva jeg mener. God og rund, ikke fullt så hengende kjaker, men hodet gikk i ett med kroppen.

På bildet her jukser den litt. Poserer og jåler seg til for ikke å se så innmari stuttjukk ut. Eller så strekker den ganske enkelt kynisk på kroppen for å se sulten og skral ut.

Og det var det vi trodde, selv om den i ubevokta øyeblikk likna på Knut Borge, at den var sulten, skadet, alene og forlatt.

Bård gikk ut med noen loffskiver til den, men før stakkaren rakk å vagge bort på de korte beina, hadde det kommet 4-5 andre store måker og rappa alle loffbitene før skårungen rakk å si et kvekk eller hva nå lyden som kommer ut av strupen på ei måke kalles.

 

Neste gang vi gikk ut, grov kneipp denne gangen, sørget vi for å bli stående og sikre at ungen fikk spist alt sammen selv. Vi hadde rent vondt av den utstøtte lille, tjukke måka.

Det varte helt til en bil kom kjørende og skulle parkere akkurat der skårungen sto og “navet”. For det var dét vi brått skjønte den drev med da følgende scene utspilte seg rett foran øynene våre:

Bilen kjører inn på plassen, skårungen brer ut vingene, flyr høyt oppi luften, tar en liten defileringsrunde over elva, flyr tilbake til “NAV-hjørnet” sitt, og lander elegant med lang og slank hals. Idet den posisjonerer seg i vant stilling, trekker den halsen inn, blir stuttjukk og stakkarslig, og utstråler “det er så synd på meg, jeg er sååå syk jeg, gi meg litt mat da, jeg er helt alene i denne verden”.

 

Hrmf! Vi ble stående og måpe! Følte oss skikkelig lurt og utnyttet på det groveste! Du kan si mye om luremus, men luremåker tar kaka!

 

Fra Wikipedia:

Naving er et begrep som beskriver «[å] drive dank på statens regning»[1] og ble av Språkrådet kåret til årets nye norske ord i 2012.[2] Bakgrunnen for begrepet er at den norske Arbeids- og velferdsforvaltningen har offisiell forkortelse NAV. Det å motta ytelser fra NAV uten å ha rett til det blir da i dagligtale omtalt som naving.

 

// Nina

 

Vil du følge bloggen min på Facebook? https://www.facebook.com/ninautenfilter/

 

(Om du er ny leser: Les gjerne bloggen min forfra, i det minste mitt aller første innlegg. Bare å finne det frem i arkivet mitt. Da forstår du lettere hvem jeg er og kanskje hvorfor jeg skriver blogg).

 

4 kommentarer
    1. Ha-ha, jeg må jo si han jobbet litt for saken da! 😀 Siden han “spilte” skikkelig liksom 😀 Teatralsk liksom. Og dere fikk jammen en morsom liten opplevelse 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg