Når kroppen rister og skjelver og tårene renner…

 

Sjalabais!

Altfor lenge siden jeg har blogget, dessverre. Det har sin årsak i en sinnsyk hodepine jeg har slitt med i det siste. Har rett og slett ikke hatt overskudd til å sitte foran en skjerm og skrive.

Har vært litt lettere de siste dagene, heldigvis, så nå håper jeg trenden snur!

 

Husker dere jeg at skrev noe om at jeg hadde fått tilbud om å være med på noe spennende? Se innlegget Kort lunte og stressmestring.

 

En tidligere og veldig god kollega av meg holder på å utdanne seg innen TRE og TFT. TRE står for Tension & Trauma Release Exercises, og TFT er TankeFeltTerapi.

Hun lurte på om jeg ville være en av hennes studieklienter i forbindelse med sertifiseringen, og så klart ville jeg det!

 

Jeg har en god del grums som sitter i dette fordervede legemet mitt, og disse metodene er ment å være selvreguleringsmetoder for kroppen.

 

Jeg er av natur skeptisk til alternativ behandling, men som Mette sa; Dette er ikke alternativt, det er helt naturlig.

Ikke noe hokus pokus.

Jeg dro derfor med et åpent sinn, selv om dette var litt utenfor vanlig legemedisin, tenkte det ville være hyggelig å se Mette igjen om ikke annet. Kan det hjelpe meg, er det bonus, resonnerte jeg.

 

Først fokuserte vi på pusten. Mette har også utdannet seg innen pusteteknikk, så jeg fikk kyndig veiledning og noen aha-opplevelser. Å puste er en livsnødvendighet, men å puste riktig er også veldig viktig.

 

“Pust med magen”, tenker jeg ofte, når jeg er i ferd med å hisse meg opp. Det skjer aldri.

I stedet blåser jeg opp brystet, spruter ild og får blodtrykk som ville gjort Churchill misunnelig (innbiller meg at han må ha hatt høyt blodtrykk).

 

Vi burde puste oftere med magen, – det er sååå beroligende, kjenner jeg!

 

Etter masse god pusting mens jeg lå på ryggen og Mette samtidig trykket rundt på magen min i et forsøk på å nå ned til mine indre organer for å “løsne” litt på muskler og sånn (jeg tror ikke hun fant dem, for å være ærlig), så var det tid for TRE, traume og stress release-øvelser.

 

Vi gjorde noen svært lette oppvarmingsøvelser. Hofte og rygg gjorde at jeg måtte hoppe over enkelte av dem, men det gjorde ikke noe skulle jeg erfare.

Nå var det nemlig tid for å frigjøre stress og spenninger i kroppen.

Jeg la meg ned på ryggen på en matte, og uten å gå i detaljer, ikke fordi det er hemmelig, men fordi det er litt vanskelig å forklare med ord, så endte det med at bena og hele underkroppen begynte å riste. Sånn helt uten at jeg påvirket det på noen måte! Jeg bare lå der og det skjedde.

Det var en veldig rar opplevelse. Ikke ubehagelig, bare veldig merkelig. Ikke helt sikker på hvor lenge jeg lå, men tipper rundt 15 minutter. Skjelvingen varierte i styrke. Fra veldig forsiktig dirring til kraftig “klasking” mellom lårene. Heldigvis hadde jeg på meg tights, så det klaska ikke så høyt.

Etterpå følte jeg meg veldig avslappet og rolig. Dette skal jeg forsøke å gjøre jevnlig hjemme. Det er mye spenninger som skal ut, kjenner jeg, og denne metoden skal visstnok frigjøre stresset i kroppen. Utrolig fascinerende.

 

Så til sist var det tankefeltterapi, TFT. Litt vanskelig å forklare dette også med ord, men dette var litt “vanskeligere” enn skjelvingen. Nå måtte jeg gå inn i meg selv og kjenne på følelsene mine. Og de har jeg som kjent en del av. Jeg banket også på ulike punkter på kroppen min med fingrene, på triggerpunkter som sies å ha innvirkning på de ulike følelsene vi sitter med i kroppen.

Det tok vel sånn cirka 20 sekunder (eller var det bare 10?), før jeg kjente at noe begynte å skje. Tårene rant. Jeg orker ikke gå inn på hvilke tanker og følelser som satte i gang prosessen, jeg er ganske utladet her jeg sitter, men at dette er en forløsende metode er det ingen tvil om.

Vi kunne ha gått lenger, men jeg stoppet det. Det ble for skummelt å bare la “alt” komme opp. Jeg feiget ut. Turte ikke slippe kontrollen, redd for at jeg ville gå i oppløsning eller noe. Det er jammen ubehagelig å virkelig kjenne på følelsene sine, sånn på ordentlig. Jeg har jo trodd at jeg har bearbeidet mye de siste årene, men i dag kjente jeg virkelig at det er mye som sitter igjen.

Alle har spenninger i kroppen, ikke bare jeg. Og jeg tror de aller fleste ville ha kjent noe av det samme som jeg kjente på i dag om de hadde prøvd. Jeg tror det er bra. Det er bra å løse opp i spenninger og uro i kroppen, og etter dagen i dag har jeg tro på denne metoden, Så enkelt og likevel så virkningsfullt!

 

I ettermiddag har jeg vært veldig utladet, jeg sov i halvannen time da jeg kom hjem. Samtidig har jeg vært mye roligere, gladere og avslappet enn på lenge. Ny time hos Mette på tirsdag – jeg har trua! Og så må jeg jo bare si tuuuusen takk til Mette som tenkte på meg da hun ønsket seg prøvekaniner til sertifiseringen sin. Det er jeg kjempetakknemlig for!

 

Ha en strålende torsdagskveld fortsatt, folkens! Og du? Ta noen skikkelige magadrag og kjenn at du lever! 🙂

 

// Nina

 

Følg meg på Facebook ‘a!

https://www.facebook.com/ninautenfilter/
(Om du er ny leser: Les gjerne bloggen min forfra, i det minste mitt aller første innlegg. Bare å finne det frem i arkivet mitt. Da forstår du lettere hvem jeg er og kanskje hvorfor jeg skriver blogg).

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg