Legen vil gi meg syre!

God kveld,

Hofteprotese utgår i første omgang.

Nesten litt forundret over det. Min erfaring er at spesialistene ofte tilbyr dyreste behandling så fort de har sjansen når det gjelder helseforsikringskunder.

Har, som dere kanskje skjønner, vært hos ortoped i dag.

Jeg var innstilt på at han ville foreslå operasjon, men neida, han vil prøve injeksjon i hofta først. Og da med noe som heter hyaluronsyre i stedet for (eller i tillegg til?) kortison.

Det ER jo positivt at de private ikke pusher operasjoner, og jeg er forsåvidt enig i at det er en grei løsning OM det hjelper.

På den annen side, så er denne injeksjonen en metode som kun utsetter en evt hofteprotese, det er sjelden den reparerer problemet.

Har’u slitasjegikt, så har’u slitasjegikt, liksom.

Og dessuten så har jeg denne bruskbiten som har løsnet fra hofteleddet.

Spesialisten sa at det er veldig sjelden dette skjer i hofteleddet, det er mer vanlig i kneet, så derfor er det ikke så vanlig at man får så mye smerter pga det i hofta(!).

Nei vel? Det er kanskje fordi det er så sjeldent at det ikke finnes så mye dokumentasjon på smerter i forbindelse med en sånn skade? Eller? Jeg bare spør…

 

Disse akutte smertene oppstod jo akutt for et par måneder siden. Det er nemlig derfor det heter akutt, og selv om jeg har kjent at jeg har slitasje i hoftene i noen år, så har det vært til å leve med.

Jeg er derfor rimelig sikker på at denne bruskbiten løsnet da jeg veldig akutt begynte å få låsninger og strålinger nedover låret og kneet i juni, og en sånn bruskbit tror jeg bryr seg katta om hyaluronsyre eller annen syre, for den saks skyld.

 

Spesialisten begrunner injeksjonen med at det er ganske mye væske i leddet og at det tydelig er en infeksjon der. Jeg har så klart også tydelig slitasje, spesielt høyre hofte.

Så får vi se da, vettu! Hjelper det, så blir det fint med smertelindring i hofta for en periode, ryggen slutter vel ikke å gi lyd fra seg for det, men litt er bedre enn ingenting!

 

Nå ble det jævla mye hofteprat og lite koseprat, merker jeg!

Ikke meningen å dra dere ned i hofteproblematikk-verdenen dagen før fredag og helg, men det kan jo hende du er bittelitt interessert siden du har lest helt hit!

Ellers driver jeg og puster med magen og går i tankefeltterapi og traume- og stressrelease terapi for tida.

Veldig fint og jeg tror det gjør meg godt!

 

Det er også så innmari deilig vær om dagen! Digger denne tida når vi går mot høst. Fikk tatt litt bilder i dag da jeg var ute på øvelseskjøring med Julie. Hun har fått seg hest på fôr, – en nydelig fjording ved navn Blakken, så da måtte vi en tur innom gården også 🙂

Og mens jeg skriver dette, ser jeg at himmelen er i ferd med å bli skikkelig vakker! Ha en magisk kveld!

 

// Nina

 

Følg meg på Facebook ‘a! Har jo lovet en premie til en tilfeldig følger når jeg har passert 1000 følgere, men i det tempoet her, så skal vi nok feire både jul og nyttår før det skjer… Og da sier jeg ikke i hvilket år…🤣

https://www.facebook.com/ninautenfilter/
(Om du er ny leser: Les gjerne bloggen min forfra, i det minste mitt aller første innlegg. Bare å finne det frem i arkivet mitt. Da forstår du lettere hvem jeg er og kanskje hvorfor jeg skriver blogg).

 

 

2 kommentarer
    1. Da får vi håpe injeksjon funker da.. men som du nevner slitasje blir vel ikke borte av seg selv.. men opperasjon er jo ikke noe en går rundt å har lyst til akkurat.. men sterke smerter ødelegger livskavliteten..
      Aldeles nydelige bilder.. og du er jo såååå fin 🙂 God helg <3 Skal sjekke innom FB..

      1. Så koselig, Anne🥰
        Nå så jeg akkurat at du har begynt å følge siden min på Facebook, – tusen takk🙏😊
        Krysser fingre for at injeksjonen funker for en stund🤞
        Ha en finfin fredagskveld og helg😘🧡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg