Kule munnbind?

Reklame | Farmasiet

 

Nå begynner det å bli litt guffent igjen, kjenner jeg.

Etter en sommer med et snev av normalitet, selv om korona-spøkelset hele tiden har lurt i bakhodet, så må jeg helt ærlig si at jeg er bekymra nå.

Det er klart, når FHI går ut og sier at de er bekymra, så blir jo de fleste andre også bekymra. Sånt smitter. Nesten mer enn selve Covid-19, for å være litt flåsete.

I går bestilte jeg en haug med munnbind. En del såkalte medisinske munnbind, og noen munnbind som kanskje er litt finere. Noen med litt mønster og i ulike farger.

En venninne sendte snap med bilde av seg selv og “dagens outfit” i går, med et ganske kult munnbind på,  om det i det hele tatt er greit å si det?

Jeg mener, – det er jo et uomtvistelig faktum at verden er i krise. Det at vi nå ganske snart må begynne å bruke munnbind der det er vanskelig med avstand mellom folk her i landet, er jo ikke annet enn veldig trist.

Misforstå meg rett; det er trist at vi har en økende smittetrend. At vi nå omsider antakelig vil innføre pålegg om munnbind er nok på tide.

Da jeg bestilte de “kule” munnbindene kjente jeg meg litt teit på en måte. For korona er ikke kult! Det er ikke kult å måtte gå med munnbind! Vi gjør det fordi vi faktisk kan dø om vi ikke gjør det.

 

Jeg har hatt på meg munnbind én gang tidligere. Det var på sykehuset da søsteren min var innlagt og de ikke var helt sikre på hva som feilte henne. Det nærmeste jeg har vært utenom utenom det, var da jeg tørrtrente til snorkling i Spania:

 

Og de gangene jeg har vært nisse opp igjennom åra:

 

Mye morsommere å ta på seg dykkemaske og nissemaske enn ansiktsmaske, liksom…

 

Men så lar man seg påvirke, da. Blir litt jålete, vil være fin selv med munnbind.

Så da bestilte jeg noen vanlige munnbind herfra

Og så noen jålete fra Zalando:

Bra utvalg (så absurd at man i det hele tatt kan si det om munnbind!), mange flere enn på bildet her. Mulig ikke alle er like riktige mtp smittevern, men gode nok i forhold til en tur på butikken eller på bussen, om jeg har forstått det rett.

 

Jeg tipper at jeg vil føle meg like lite kul uansett munnbind. I stedet vil det jo være en konstant påminnelse om alvoret vi er i.

Livet er annerledes nå. Jeg kjenner veldig på det, i hvert fall. Ikke at min hverdag har endret seg så mye. Jeg er mye hjemme i min egen sfære. Vi er i båten og vi er på setra. Likevel er det noe med alvoret i tilværelsen. At livet har endret seg for oss alle. Vi har begrensninger på hvor mange vi kan være sammen. Vi kan ikke reise hvor vi vil. Vi må holde en meters avstand, minst, og vi kan ikke klemme på de vi vil.

Hvor lenge vil det vare? For en kontrollfrik som meg er det nesten det verste å ikke vite.

Om vi skal ha håp om å komme oss gjennom kneika innen en god vaksine er på plass, tror jeg det er på høy tid å innføre påbud/anbefaling om munnbind, så folk kanskje blir mer bevisste igjen.

For vi har blitt sløvere. Ingen tvil om det.

 

// Nina

 

Jeg har nå nesten 1000 følgere på siden min på Facebook,  – følg meg gjerne du også, og del gjerne, så sender jeg ut en premie til en tilfeldig følger når målet er nådd:
https://www.facebook.com/ninautenfilter/
(Om du er ny leser: Les gjerne bloggen min forfra, i det minste mitt aller første innlegg. Bare å finne det frem i arkivet mitt. Da forstår du lettere hvem jeg er og kanskje hvorfor jeg skriver blogg).
4 kommentarer
    1. Mange som har blitt vel sløve i alle fall. Jeg ser det tar seg opp med smitte på vestkanten i byen her nå. Store hjemmefester med 50 folk minst. Jeg kommer ikke til å ha noe problem med å ha munnbind på t-banen i alle fall. Kort tid man kjører til og fra jobb. Gjør meg ingenting, tror jeg. Sikkert rart første gangen, men man venner seg til alt… 😀 Ikke sett noen “kule” jeg vil ha ennå.. Rar verden..

    2. Jeg har ikke kjøpt/bestilt munnbind enda..men er nok best å gjøre det før det er utsolgt og man blir pålagt å bruke det ! Vil jo helst ha et som er litt fint om jeg kan velge.. men det er ikke det viktigste da.. 🙂 Noe må man gjøre så man får stoppa videre spredning.. Du var jo kul med masker på..hehe.. så du kler nok munnbind også… Fin kveld videre til deg<3

      1. Rart hvor forfengelige vi er, – hadde aldri trodd jeg skulle vurdere type ansiktsmaske for noen måneder siden.
        Haha, dykkemaske er ikke spesielt kledelig på noen, tror jeg😅
        Om alle bruker munnbind blir vi litt like, alle mann. Håper jeg klarer å smile med øynene når jeg treffer folk😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg