Hva ser du når du ser deg selv i speilet?

Jeg digger juleferie!

  • Jeg digger at Bård har fri.
  • Jeg digger når trærne er fulle av rim og snøen ligger på bakken.
  • Jeg digger sen frokost med levende lys og småfuglene som spiser av fuglebrettet på terrassen.
  • Jeg digger tur i marka i gnistrende lav vintersol.
  • Jeg digger når lave tåkeskyer kommer sigende og at det er så kaldt at iskrystaller danser i lufta.
  • Jeg digger plutselig traktekaffe (jeg er et pulverkaffemenneske egentlig).
  • Jeg digger kjøleskapskalde klementiner.
  • Jeg digger Netflix-serien Papirhuset, den er sabla bra!
  • Jeg digger å nusse på mannen min.
  • Jeg digger at amaryllisene vokser rett og at de blomstret i perfekt tid til jul.
  • Jeg digger at barna mine har det så bra der de er akkurat nå.

Mye digging, – jeg vet. Men det er så godt med sånne rolige dager. Ikke for mange tanker eller dårlig samvittighet. Mest bare kos og god tid.

Hetetoktene er ikke fryktelig plagsomme, humørsvingningene er ikke så svingete, og jeg føler meg mange kilo lettere bare ved tanken på at en innsats for kroppen står for døren når tiden går over til et nytt år.

Fullt fokus fra 6.januar, – juleferien varer så lenge i år, faktisk.

Starter likevel forsiktig fra 1.januar, – glidende overgang. Må være sikker på at klementinlageret er tomt først. Fylle kjøleskapet med sunne alternativ. Planlegger litt mer vegansk kosthold i 2020. Det blir bra, tror jeg.

Planlegging og bevisstgjøring er minst halve jobben når man skal ned i vekt. Sånn halvveis fungerer ikke for meg. Jeg må gå ‘all in’, og så må jeg jo tro på at det denne gangen vil vare livet ut.

 

Noe jeg forresten har fundert lenge på:

Er det flere enn meg som tenker (litt resignert) når de ser seg i helfigur i speilet: “Jaja, jeg kunne vært slankere, men jeg er vel god nok”?

For så å plutselig se et bilde av seg selv fra kanskje et selskap eller noe den samme dagen og bli helt forskrekka over hvordan man ser ut? “Er det virkelig SÅNN jeg ser ut”?

Hva kommer det av at man ser seg selv på ulike måter i et speil og på et bilde, tro?

Hvilket bilde stemmer? Og hvilket bilde er det andre ser av meg når de ser meg i virkeligheten? Det samme som jeg ser i speilet eller det jeg ser på bildet? 

Det er i grunnen ikke så viktig, men det er litt rart at det er sånn. (Håper at andre erfarer det samme og at det ikke er jeg som er bare rar…)

 

Håper du har en finfin romjulsfredag og diggdigger litt rundt med dine digge ting!

Legger ved litt bilder fra dagens tur med Vaffel, bikkja vi er så heldige å få passe i jula😍

// Nina

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Akkurat det har jeg lurt på også, hvorfor i all verden skal det være forskjell fra speil til speil og fra speil til bilde? Man skulle tro at man var som man var uansett.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg