Har du lyst, – selv om du har passert femti?

 

Det er fredag og undertegnede kjenner at slimhinnene har hatt bedre dager og at eggstokkene roper på egg! Men det er bare et stort ekko som svarer på kaukinga… Helt tomt, gitt. Blir nok ikke flere egg på denne høna, si.

Det hjelper neppe å spise egg til helgefrokosten heller, men litt ekstra proteiner skader uansett ikke, så jeg kommer nok til å gjøre et forsøk. Mirakler kan skje! Det har historien vist gang på gang. Man skal aldri miste trua.
Ihvertfall ikke miste trua på at bedre dager skal komme.

 

Jeg vet ikke helt hva som skjer etter at overgangsalderen har passert! Og jeg lurer, faktisk!
Er det glory days i vente? Blir det mer hopping i høyet? Får man en ny vår?

 

Hvorfor snakkes det ikke mer åpent om dette? Om alderdom og sex? Jeg liker å vite hva jeg har i vente. Forstår selvsagt at dette er veldig individuelt, sexlivet til folk varierer gjennom hele livet.
Men jeg regner med at det er en slags normal for folk i 60-åra, 70-åra, 80-åra og kanskje holder noen på i 90-åra også?

Jeg vet ikke. Kan flere snakke om dette, please?  Både de som fortsatt har lyst, de som har mindre lyst og de som ikke har lyst overhodet.

Jeg forstår at det er vanskelig å snakke om. Spesielt kanskje om man ikke kjenner lyst lenger. Det er nok lettere for de som fortsatt kjenner kribling nedentil.

Men noen må stå frem, noen må fronte dette (i tillegg til meg)! Dette er jo sååå normalt! En del av syklusen. Kvinners liv. Og menns liv.

Jeg tror at menn i like stor grad som kvinner lurer på hva som venter på det seksuelle planet etter hvert som man blir eldre:

Får jeg stå? Hva gjør jeg om ikke får stå? Setter meg ned? (Veit, – den var like tørr som mine slimhinner). Men seriøst, – jeg tror også menn skulle ønske at disse temaene ikke var så tabubelagte.

Selv nonner kommer i overgangsalderen. Jeg håper de kan snakke sammen i sitt fellesskap. At alle, uansett etnisitet, kultur og samfunn kan være åpne om plager i overgangsalderen.

 

Jeg har skrevet litt om meg selv og mine erfaringer, nå som jeg er midt i menopausen selv. Da snakker jeg om hetetokter, humørsvingninger, tørre og såre slimhinner.
Jeg har fortsatt lyst på sex. Jeg bruker intimgelé som gjør at jeg hverken er sår eller tørr når jeg er sammen med mannen min.
Jeg håper jeg kan ha intimt samvær med mannen min til jeg blir 100, minst!
Om ikke annet, så håper jeg at vi for alltid vil fortsette å være gode mot hverandre, holde hender, kysse, klemme, rett og slett dele det nære og fine som er båndet mellom to som er glad i hverandre.

 

Joda, om man googler, så finner man stoff om temaet. Men ikke nok. Jeg skulle ønske det var like normalt å snakke om sex og tørre slimhinner (eller problemer med ereksjonen, for den saks skyld)  når man blir eldre som det er å snakke om været eller om hva man skal ha til middag. Et lite eksempel på hvordan det kunne ha vært om vi ikke var så innmari selvhøytidelige, pripne eller sjenerte:

 

“Heeeei! Lenge siden, altså! Så koselig å se deg! Hvordan har du det?”

“Jo, takk som spør! Jeg holder på å bli sprø av å være så sår nedentil. Kjenner jo at lysta ikke er som før, men heldigvis kan gubben og jeg snakke om det, og nabodama har det likedan, så det er jo en trøst i det forsåvidt. Gudmund sliter også med sitt, og når’n først står, så går det kanskje litt vel fort… men det er vel like greit, orker ikke holde på for lenge av gangen uansett, jeg. Godt å bare ligge og kose sammen etterpå også.”

 

Drømmescenario… Tenk om dette var like normalt å snakke om som andre ting i livet?

Jeg snakker gjerne om dette med venninner. Jeg opplever at de også åpner seg når jeg snakker om mine plager. Og det er forhåpentligvis mange andre venninner som snakker sammen om dette. Men langt fra mange nok, og langt fra alle tør å være ærlige når temaet tas opp. Snakk med partneren din om det! Alt blir lettere med åpenhet. Jeg lover.

Vi har en vei å gå, folkens! 

 

Ikke vær redd for at jeg skal spørre deg som jeg ikke kjenner så godt om hvordan det står til med sexlivet om jeg møter deg ute. Litt synd om du begynner å gå på andre siden av gata om du ser meg. Men jeg håper og drømmer om at dette ikke vil være så mystisk og tabubelagt i fremtiden. For det er jo heeeelt normalt!

 

God fredag, godt folk!

// Nina

 

Et lite postskriptum: Jeg er INGEN ekspert på hverken sex, overgangsalder eller samliv. Jeg er bare meg, Nina, som står midt i stormen, og som undrer seg over at ingen flere snakker om dette. 

Postskriptum 2: Vi kan gjerne snakke om andre ting også. Jeg liker å prate om det meste, jeg 🙂

 

(Om du er ny leser: Les gjerne bloggen min forfra, i det minste mitt aller første innlegg. Bare å scrolle helt ned på denne siden. Da forstår du lettere hvem jeg er og kanskje hvorfor jeg skriver blogg)

 

 

4 kommentarer
    1. Ja, det er ikke mange som skrive eller snakke om det. Meg og mannen min er snart 60 år ( 56 og 57 år) men koser fortsatt med hverandre. Jeg kaller det kjærlighet når vi føler fortsatt som vi føler.
      Noen ganger spør jeg han om vi er unormale. Datteren tror at vi har sluttet med det for lenge siden:)
      Men. det er invididuelt dette her. Spørs hva slags livet man lever tror jeg.
      Ha en fin helg.

      1. Hei,

        Tusen takk for kommentaren din!
        Barna våre vil vel helst ikke vite noe om foreldres samliv, men jeg tenker at det får de tåle å høre om, – for det er en s t o r del av livet <3

        God helg 🙂

        // Nina

    2. Viktig tema dette her Nina! Jeg er ferdig med overgangsalderen (holdt på i 8 år!) Gikk til legen nettopp fordi jeg stadig har hetetokter og tenkte at noe måtte være galt🙈 Men den gang ei, man kan slite med hetetokter i inntil 10 år, så nå har slått meg til ro med det ♨️😓 Smøringa går det litt opp og ned med, men «glider» hjelper når tørken er på sitt verste 🌵En annen ting som også er så utrolig viktig er å ta og være kjærlige mot hverandre, da kommer også lysten på sex ❤️ Det betyr så uendelig mye!

    3. Nærhet er alfa og omega, Mette, – Helt enig med deg der.
      Kjærligheten må pleies hele tiden, ellers blir det vanskelig med sex etter hvert.
      God mandag til deg, TurboMette 😀 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg