En 84-årings svev i Kollen

 

Stjernelørdag! Planter i høstens fargepalett kjøpt inn. Hadde en del lyng allerede, men får liksom aldri nok, jeg. Håpløst glad i hagesentre.

Har ikke rukket å plante alt enda. Ustrukturert og distré som jeg er begynte jeg plutselig å bake da jeg egentlig gikk inn på kjøkkenet for å hente kaffe til Bård og meg som vi skulle ta ute.

Glemte kaffen, men det ble deilige gulrotmuffins med en tvist av eple og sjokolade i som vi kunne ta med på dagens utflukt til Roseslottet som ligger ved Frognerseteren i Oslo.

Tre generasjoner dro av sted. Både gammel og ung har godt av litt kultur og historie fra krigens dager og okkupasjonen av Norge.

Pappa fikk skikkelig flashback til 1940 da han som fireåring opplevde at tyskerne kom marsjerende opp til prestegården på Hegra i Stjørdal kommune og kastet ut hele familien. De måtte flytte fra den fine prestegården og inn i en liten leilighet over postkontoret. Skjønner godt at det er et minne som sitter godt…

Maleri av Vebjørn Sand.

Ellinor 5 år i rød kåpe. Hun var en norskfødt jøde som ble deportert fra hjemmet sitt i Oslo av tyskerne. Fraktet ombord i lasterommet på en båt til Polen i fire døgn. Deretter ble hun stuet inn i en kuvogn på et tog i to døgn til Auschwitz.

Ellinor og moren hennes ble henrettet på kvelden den samme dagen som de ankom leiren…

 

Sterke inntrykk å ta inn på Roseslottet. Anbefales! Skulle gjerne brukt enda mer tid der oppe, men det blåste skikkelig surt, så det ble rett og slett litt for kaldt.

 

Vi kjørte ned til hoppanlegget i Holmenkollen og tok kaffen og muffins i sola der. Pappa ble inspirert og ville gjerne sveve litt han også. Beklager om du ble skuffa pga overskrifta. Kunne ikke dy meg, hehe 😉

Kongsbergknekken 🙂

Toppers lørdag! God natt❤

 

// Nina

9 kommentarer

Siste innlegg