Drit i unga, – rett skal være rett

Det er ikke så mange som vet at jeg har sittet i styret i Norsk Scrabbelforbund og at jeg har deltatt i NM i Scrabble.

 

Scrabble er verdens morsomste brettspill!

Spillet vekker nerden du har inni deg til live, norskkunnskapene fra svunnen tid dukker opp på magisk vis igjen, hjernen jobber på høygir, du pugger ord på c og w, du leser ordbøker på en helt ny måte, og Tanums store rettskrivingsordbok blir rene Bibelen som ligger på nattbordet.

I hvert fall ble det sånn da jeg begynte å spille Scrabble “live”.

 

Det hele begynte da jeg spilte en form for Scrabble på ordspill.no på pc (nå får du selvsagt ordspill.no som en app på mobilen).

Der ble jeg kjent med andre ordglade. Jeg ble med som moderator i spillet og vi arrangerte turneringer for spillerne.

 

Så var det noen glupinger som foreslo å møtes irl (in real life), og det var begynnelsen på en kjempemorsom tid med Scrabblespilling i Oslo.

Jeg ble kjent med så mange fine folk! Vi møttes som oftest på Asylet på Grønland i hovedstaden. Der arrangerte vi turneringer og diskuterte ord og bingoer (alle sju brikkene brukes i ett ord) i pausene. Gjerne med et glass vin eller øl ved siden av. Eller kaffe. Brus, til og med.

 

Et veldig annerledes miljø enn hva jeg var vant til å ferdes i, men veldig gøy, givende og lærerikt.

Da Wordfeud på mobil ble lansert, tok salget av Scrabble heeelt av. Det var vi aktive spillere glade for.

Norge Rundt lagde en sak på det. Se innslaget der jeg blir intervjuet med en sigg i hånda og jubler over bingoen VILDRETE:

https://tv.nrk.no/serie/norge-rundt/DVNR04000412#t=15m23s

 

Selveste språkforsker Finn Erik Vinje og meg selv i samme reportasje, – hvem skulle trudd?

 

Så traff jeg Bård, ble veldig forelska. Bård er litt nerd, men ikke med ord. Han er mer på fysikk og sånn. Gresk for meg.

Scrabblespilling fikk mindre prioritet. Faktisk ikke prioritet i det hele tatt.

Var med på én utendørsturnering etter at jeg traff Bård. Den ble arrangert på Torgallmenningen i Bergen. Vi spilte på store, spesiallagde brett som lå på bakken med store brikker så publikum kunne følge med. Den turneringa vant jeg. Kjempegøy. Avslutta min aktive karriere med stil, hehe.

 

Det jeg imidlertid har gjort i alle disse årene uten spilling irl, er å spille Wordfeud. Hver dag i mer enn 10 år har jeg hatt spill gående på mobiken. Er også med på turnering hver 14.dag, som arrangeres via Wordfeud League of Honour (WLoH). 

 

Har aldri blitt like hekta på andre spill (joda, kjære barn, – jeg husker jeg var hekta på Tarzan på 90-tallet…), sånn som de derre sinte fuglene som Erna Statsminister spiller. Men Wordfeud? – Se det blir jeg aldri lei. Jeg spilte nok med mer passion før, nå går det litt på autopilot, men jeg elsker det og lærer nye ord nesten hver dag fortsatt.

Nicket mitt er Najs, om du vil spille.

 

I går da barnebarna var på besøk, fant mitt eldste barnebarn frem Scrabblespillet mitt. Jeg har ikke spilt på mange år, men av en eller annen grunn ligger det tilgjengelig fortsatt.

William på snart 7 år ville spille. Selma på 3,5 år også. Henrik på 2 ville også gjerne, men da satte bestemora foten ned. Vi leker ikke Scrabble, liksom.

 

Jeg fant raskt frem Bibelen, Tanums store rettskrivingsordbok. Her skulle det spilles ordentlig! (For ordens skyld og info til ordnerder som sikkert studerer brettet på bildet her; BRONK er ikke et godkjent ord i Scrabble).

Det sier seg selv at spillet ikke varte så lenge. Barnebarna skjønte ikke helt vitsen da bestemora begynte å underkjenne ord og måtte slå opp i ordboka hele tida. Hun protesterte høylytt da spinnville ord ble forsøkt lagt, utbrøt “det der er FEIL!” med frustrert toneleie, og mista i det hele tatt en god del grå hår.

 

De trakk seg stille og rolig tilbake mens de forundra rista på hodet og kikka på den rare bestemora med store øyne.

Men det skal nevnes at Selma på tre og et halvt år fikk lagt en bingo med ordet RØFFERE. Det ga 69 poeng og hun ledet spillet da vi ga oss. Uten at hun brydde seg nevneverdig om det…

Jeg har lyst til å spille mer Scrabble. Nå er det egentlig ikke kjærligheten som har satt en stopper for det de siste årene, men heller ryggen.

Det er vanskelig for meg å sitte stille over et brett i mange timer uten å ha muligheten til å legge meg ned innimellom, så det har gjort at jeg har kvia meg for å begynne igjen. Men jeg tror jeg snart skal prøve meg på et lite treff, bare for å lukte litt på sagmuggen i manesjen igjen.

 

Må bare pugge den nye ordlista først. To- og trebokstavsord. Det har kommet til mange nye ord som nå er godkjent siden jeg spilte aktivt. Litt prestasjonsangst kjenner jeg på etter så mange år uten Scrabble.

Og så er det kanskje noe som heter Covid-19 som trøbler det til litt for tida… Men, snart!

 

Hva er din nerdete interesse?

 

// Nina, Influenser og TV-personlighet😂

7 kommentarer
    1. Det er noen ting man ikke kødder med, sånn er det med den saken. Man får gjøre det riktig, eller så må man la være. Sånn er det med den saken.

    2. Min nerdete interesse er korps. Jeg spiller nå Waldhorn i Drammen konsertorkester og har spilt siden jeg begynte på notekurs høsten -74!

      Har hatt et par småpauser da jeg fikk ungene, men ingen langvarige opphold.

    3. Så gøy å se det innslaget! Husker Scrabble fra min oppvekst, da mine foreldre spilte det sammen med venner. De var også ivrige på å løse kryssord. Noe jeg ikke har hatt interesse for, men husker at man fikk ikke leke med brettet! Men har spilt mye brettspill med barnebarna, men nå er de blitt store og vi spiller ikke lenger. Nå er det dataspill det går mest i hos dem. Koser meg med den minste som blir 2 og ho elsker at vi leser til henne.

    4. God morgen!
      Så artig å lese 😀

      Jeg har spilt wordfeud men slettet appen etter hvert – jeg tapte jo egentlig mer eller mindre hele tiden… også glemte jeg å spille og tapte av den grunn….
      Kanskje jeg skal laste ned appen igjen“`!! 😀 For det er jo veldig god hjernetrimm!

      klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg