DIY – Selv tanta til Hep Stars greier dette!

“Tanta til Hep Stars”

Det er et uttrykk jeg har hørt i alle år, har til og med brukt det selv mange ganger.

Nåja, har kanskje hverken hørt det eller sagt det så mye de siste tiåra, tida går jo så fort, si. Mye føles som om det var i går.

Men nå ramla uttrykket ned i huet på meg. Sitter i bilen på vei hjem fra setra, tenkte jeg skulle fortelle om dørkransen av typ røsslyng som jeg lagde i dag.

 

Jeg er ikke veldig fingernem, har liksom aldri tatt meg tid til å lære meg å strikke og sy og sånn. Eller ikke helt hatt interessen for det. Angrer litt på det nå, men det er jo aldri for sent, plutselig en dag sitter jeg i godstolen og strikker sokker eller skjerf.

Derfor er det ekstra gøy når jeg får til å lage noe selv, som dørkransen i dag!

 

“Det er så enkelt at selv tanta til Hep Stars kan greie det”, datt ned i huet på meg da jeg funderte på overskriften til innlegget mitt i dag.

 

Måtte spørre Bård. Hvor i all verden kommer uttrykket fra? Han har også hørt uttrykket “tanta til Hep Stars”, vi mente begge det måtte være noe musikkrelatert, men hva? Hvem var Hep Stars?

Google har nesten svaret. Hep Stars er ei svensk gruppe som hadde sin storhetstid fra 1964-1966. Selveste Benny Andersson var også medlem av gruppa en liten stund.

 

Men, Google kan ikke svare på hvor uttrykket “tanta til Hep Stars” kommer fra. Noen som vet? Jeg vil gjerne vite det!

 

Nå prater jeg meg helt bort her, sorry!

 

Se hva jeg har laget! Lett som bare det! Selv tanta OG bestemora til Hep Stars hadde greid dette!

Kunne vært enda rausere med lyngen, men hadde ikke mer tilgjengelig. Synes likevel den ble kjempefin mot de gamle tømmerveggene på setra.

 

Jepp. Dett var dett. Mye babling for å få vist frem ei dørkrans, si.

En strålende helg er over. Jeg tror uka som kommer også blir fin. Det er liksom nesten som om det bobler litt over inni meg om dagen. Så godt å kjenne på den følelsen der igjen, altså!🥰👍

 

// Nina

 

6 kommentarer
    1. Har prøvd å finne ut 😀 Klarer ikke komme til noe annet enn min egen tolkning. At det må bety noe sånt som “hvem som helst”. Rart uttrykk, men husker det vagt ja 😀

    2. Har du hørt det også? Litt overraskende, trodde egentlig det var et lokalt begrep her, men som du sier. Det er et uttrykk som en har hør og brukt i alle år.

      1. Ja, jeg aner ikke hvor utbredt det er, men her på Østlandet tror jeg det er et relativt godt kjent uttrykk fra 70-tallet.
        Kanskje noe for Linda Eide og Språksjov å finne ut av?

    3. Uttrykket kommer fra da Rod Stuart hadde konsert i Trondheim. Etter konserten ville han inn på en nattklubb. Han blir nektet adgang pga at han hadde dongeribukse på. Noen prøver å fortelle dørvakten hvem det er og da kommer de bevingede ord. Han kommer ikke inn om han så er tanta til Hep stars.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg