Verdens beste arbeidsplass?

 

Snart kan vi få se Braathens-fly i lufta igjen.
Foto: Teknisk Ukeblad

 

For en herlig fredag!

Sol fra skyfri og tur på Fornebu med en venninne og eks-kollega fra alle de fantastiske årene jeg jobbet i Braathens SAFE.

I nitten år jobbet jeg i Norges beste flyselskap. Vi hadde et helt unikt arbeidsmiljø og arbeidskultur. Alle var likeverdige kollegaer. Hierarkiet var underordnet. Om du jobbet på bakken, i lufta eller i administrasjonen, var likegyldig. Alle var inkludert og respektert.

Om du jobbet i Tromsø, Stavanger, Trondheim eller på Fornebu spilte ingen rolle. Vi var kolleger som brydde oss om hverandre og som fikk flyselskapet til å gå på skinner (litt sært å si når det gjelder et flyselskap, men…) uansett utfordringer vi støtte på.

Vi var både kollegaer og venner. Det var mye humor på jobb. Så utrolig mange situasjoner og hendelser vi kom borti, – det er ikke fritt for at når det er så mange brikker som skal på plass for at flyene skal rotere, så skjer det mye rart.

  • Som da han som skulle vinke inn et fly til parkering satt på do da flyet kom litt tidligere enn han trodde. Han hørte på internradioen at flyet var på vei inn, og fikk det voldsomt travelt. Han løp ut på tarmac og begynte å dirigere flyet til plassen sin. Mens han står og vinker med begge hender, begynner buksa å siiiige nedover… helt til han står der i bare underbuksa og med buksa rundt anklene. Men å slutte å vinke, kunne han jo ikke. Rimelig pinlig for stakkaren i bare trusa, men vi andre lo og lo, og vi ler fortsatt 🙂

 

  • Eller da jeg trillet en i rullestol ute på tarmac ned mot ankomsthallen, dere husker kanskje den bakken som gikk ned til bagasjebåndet på innenlandsdelen. På vei ned bakken, passasjeren satt i én av flyplassens rullestoler, så hørte jeg en lyd: “SVOSJ”. Og der sto jeg plutselig igjen med bare gummihåndtakene i hånden mens resten av rullestol og passasjer forsvant ned bakken og inn i veggen. Mamma mia! Ikke veldig gøy da det skjedde, men det gikk heldigvis veldig bra med passasjeren, og i ettertid er det ganske komisk 🙂

 

Uendelig mange historier og minner dras frem gang på gang på gang når vi eks-kollegaer møtes sosialt. For det gjør vi fortsatt. Det er en gjeng som drar i gang båttur i Oslofjorden hver sommer. Og folk kommer. Piloter og kabinpersonale, bakkeansatte og kontorfolka. Det er snart nitten år siden SAS kjøpte Braathens, og fortsatt treffer vi våre tidligere kolleger årlig. Det tror jeg må være ganske spesielt.

Jeg har min lille gjeng på 10-12 stk. som jeg jobbet sammen med de siste sju årene i selskapet som jeg treffer en eller to ganger pr. år. Herlige mennesker som egentlig ikke har så mye annet til felles enn at vi alle elsket å jobbe i Braathens. Det binder oss sammen og har skapt en samhørighet som er veldig god å kjenne på.

Jeg tenker at Truls Svendsen er en god pekepinn på hvordan vi hadde det på jobb 🙂 Finfin og morsom kollega som virkelig har blitt hele Norges yndling. Showet hans “Fra Æ til Å” anbefales!

Alle tidligere Braathens-ansatte savner tiden vi hadde i selskapet. Det var kort vei til beslutningstaking. Vi ble vist tillit og fikk ansvar. Alle hjalp hverandre der vi kunne. Vi som jobbet på trafikkavdelingen hjalp til med å rydde fly og laste kofferter om det var snakk om å korte inn på en eventuell forsinkelse. Det gikk sport i å slå SAS. Første avgang til Stavanger, BU001 klokken 07:00 skulle helst pushe fra gate før SAS som hadde avgang til Stavanger samtidig. Jeg liker å tro at vi som oftest slo dem.

Jeg er stolt av og takknemlig for at jeg fikk muligheten til å jobbe så mange år i Braathens. Og jammen tror jeg at jeg fikk med meg de aller fineste årene! 80- og 90-tallet var episke på Fornebu!

 

Tilbake til turen på Fornebu i dag. Skravlings non-stop med min kjære eks-kollega, og jammen treffer vi ikke en annen tidligere kollega som ikke jeg har sett siden 2001. Hun var prikk lik seg selv, – det var som jeg hadde truffet henne i går. Det er det båndet vi alle deler, – vi er trygge på hverandre den dag i dag og vi deler noe helt spesielt.

Jeg tror man skal lete lenger etter et like godt arbeidsmiljø, tror jeg!

 

Ønsker dere alle en finfin fredag!

// Nina

 

Følg meg gjerne på Facebook: https://ninautenfilter/facebook.com/

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg