Sukkerfri uten fiksfakseri!

Så sitter man her, da. Deilig januarsol skinner inn på det støvete tastaturet (gjennom vinduer som definitivt ikke skinner), Julie fikser seg frokost på kjøkkenet (all den tid man kan kalle det frokost klokka tolv), og Bård er ute på joggetur (han er nesten irriterende flink til å trene om dagen).

Radiomannen pludrer i bakgrunnen om håndball, Grand Prix og andre, egentlig uviktige ting. Akkurat som meg. Det er ikke de store, viktige spørsmålene her i verden som preger tankespinnet mitt i dag. Mer sånn “å for en skikkelig fin dag, jeg har lyst til å bare kose meg i dag-dag”.

Og da tenker jeg ikke på mat, i hvert fall ikke sånne usunne greier. Det er så befriende å merke at suget etter sukker er helt fraværende etter 11 dager uten sukker og mel. Det gikk ganske fort å bli kvitt søtsuget, faktisk. De første dagene var det selvfølgelig motivasjonen som var støttespiller nummer én, og den spiller helt sikkert inn nå også, men nå er det også velværet jeg kjenner i kroppen etter å kun ha spist rene råvarer uten tilsetningsstoffer som også hjelper meg på veien videre.

Jeg føler meg aldri oppblåst, ringene mine (på fingrene, altså) sitter løst, buksene begynner å slenge (ok, de sitter mindre stramt, da), jeg sover godt, humøret er lettere, og jeg går ikke rundt og fyser overhodet. Nå vet jeg at jeg skal spise mine tre måltider hver dag. Punktum. Ikke noe å lure på liksom.

En annen “bivirkning” av min nye livsstil; Vi kaster mye mindre mat. Vi har aldri hatt så enormt mye grønnsaker i kjøleskapet før, eller jo, det har vi hatt, men forskjellen nå er at det blir SPIST. Det rekker ikke å bli gammelt og uspiselig der det ligger. Nå brukes det mengder hver dag, – og det smaker dødsgodt!

Før, når kroppen var infisert med sukker og mel, smakte ikke grønnsakene like digg. Favoritten min nå er spirer. Det er så digg til pålegget på proteinrundstykkene mine og i salaten til lunsj og/eller middag. At de små sædcellene (det er jo det det ser ut som) kan smake så mye, er jo helt ubegripelig. Men det gjør de, altså.

Savner overhodet ikke brød når disse proteinrundstykkene er så gode. Kjapt og enkelt å lage!

Noe av det beste med Spis deg fri-metoden er at frukt er innafor. Riktignok kun som følge til frokost og lunsj, men det er jo også en erfaring, å ikke spise mellom måltidene. Funker prima!

 

Jeg går og tenker på å skrive et innlegg om dagen, et som jeg har tenkt å skrive en lang stund, men det er et vanskelig og personlig tema, så jeg kjenner jeg kvier meg hele tiden. Imidlertid tror jeg at det nærmer seg, at jeg begynner å bli klar. Utfordringen blir å ikke skrive for langt, men likevel uttrykke meg tydelig. Jeg har helt klart et forbedringspotensiale!

 

Ha en finfin søndag, folkens!

 

// Nina

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg