Nytt flyselskap? Ja? Nei?

I dag kom nyheten om at min gamle sjef Erik Braathen sammen med flere tidligere kollegaer av meg fra årene mine i Braathens og Norwegian tenker å etablere et nytt, norsk flyselskap.

Min umiddelbare tanke var “Oi” og en haug med motstridende følelser.

Hjertet mitt banker fremdeles hardt ved tanken på min gamle arbeidsplass Braathens SAFE, og det banker av kjærlighet.

Aldri har jeg hatt en bedre arbeidsplass og et så til de grader unikt arbeidsmiljø som der.

Å jobbe i Norwegian ga også en liknende følelse, men miljøet i Braathens var nok helt, helt spesielt.

Jeg synes det er superkult at disse gutta (hvor er damene, forresten?) tør å satse på dette nå. Spenstig, rett og slett!

 

Jeg ser for meg et lite flyselskap der det er kort vei fra bunnlinja og opp til toppen. Der de ansatte får tillit til å fatte avgjørelser uten å måtte gå fra den ene sjefen til den andre før tillatelse er gitt.

Dessuten er det ikke tvil om at tilgangen til mange flinke folk i bransjen knapt har vært bedre enn akkurat nå. Og de som er i ferd med å danne dette flyselskapet er gamle ringrever i luftfarten og kjenner godt til de beste og flinkeste folka.

 

Og det er jo akkurat når det gjelder dét punktet jeg kjenner på blandede følelser. For jeg har mange kollegaer og venner både i SAS og Norwegian som er permitterte i dag. De står i fare for å miste jobbene sine, mange har måttet slutte allerede.

Jeg er litt redd for at dette nye selskapet blir spikeren i kista. Redd for at veldig mange blir uten jobb. Det trengs jo nye folk til det nye selskapet, men på langt nær så mange som evt mister jobbene sine.

På den annen side er det ikke sikkert at f.eks. Norwegian greier seg i det hele tatt til syvende og sist, og da er det jo fint at et nytt selskap med fersk kapital og en mer effektiv organisasjon ser dagens lys.

 

Det er liten tvil om at det er spennende tider i luftfarten. Wizzair fra Ungarn kommer også inn på det norske markedet fra november av. Det vil nok påvirke flybransjen ganske mye det også.

Jeg krysser fingre for alle mine venner i flybransjen og håper på det beste for alle!

Samtidig klarer jeg ikke å la være å heie på gutta som våger å satse akkurat nå. “Nye Braathens” vekker til live fantastiske minner! Spent på hvilket navn det nye selskapet vil få 🙂

 

// Nina

 

Instagram: http://instagram.com/nina_utenfilter

Facebook: https://www.facebook.com/ninautenfilter/

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg