Mitt bidrag til koronaforskningen

Annenhver uke siden slutten av mars har jeg besvart en undersøkelse på sms fra MoBa ved FHI.

MoBa er Den norske mor, far- og barn-undersøkelsen som jeg har vært en del av i snart 19 år.

Trofast har jeg, og ca 280 000 andre mødre, fedre og barn regelmessig svart på helsespørsmål opp igjennom årene fra FHI. Formålet med verdens største helseundersøkelse er å finne årsaker til sykdom.

 

Da pandemien brøt ut her til lands ble jeg spurt om å delta i undersøkelsen som skal bidra til å øke kunnskapen rundt koronaviruset.

For meg har det vært en selvfølge å bidra. Enkelt å svare på noen spørsmål hjemmefra.

 

Men så ville de plutselig ha blodet mitt, gitt! Et medisinsk forskningsprosjekt jobber med forståelsen rundt antistoffer mot Covid, og trenger blod å forske på.

For å bidra måtte jeg møte opp på Ullevål universitetssykehus på et gitt tidspunkt i dag. Deltakelsen var helt frivillig.

Jeg trengte ikke å tenke meg om. Så klart jeg må hjelpe der jeg kan.

Formen har ikke vært på topp i det siste, og jeg må innrømme at jeg har angret på at jeg sa ja til å være med de siste dagene.

Men så er det den samvittigheta, da… Og om det ikke er verdt å kjempe mot Covid, så veit ikke jeg hva annet jeg skulle gått i krigen for. Så selvfølgelig dro jeg!

 

Jeg har ikke kjørt alene innafor Ring 3 siden 1990, så i dag fikk pulsen og snakketøyet kjørt seg. Jeg snakker nemlig veldig mye med meg selv når jeg kjører bil på ukjente steder og med mye trafikk.

Takket være korona, ironisk nok, så var det lite trafikk. Dama på GPS’en og jeg hadde en riktig så trivelig tur inn til Ullevål universitetssykehus.

Majorstuakrysset ble forsert som om vi ikke hadde gjort noe annet siden pandemien kom til landet, og jeg tok meg selv i å synge “Svag” på full hals nedover Kirkeveien med et stort glis i trynet.

Victor Leksell har lykkes stort med den låta, og det enda navnet hans nesten rimer på Tegnell… Hø hø hø.

 

Ingenting luksuriøst ved forskningen rundt Covid på OUS Ullevål.

Fant Laboratoriebygget på OUS Ullevål, fikk parkere gratis, og etter et par mislykkede forsøk på å finne en blodåre som dugde, fikk jeg omsider avlevert blodet mitt i forskningens ånd. Det føltes fint å bidra litt igjen.

På vei hjem måtte jeg stoppe og gå litt i Vigelandsparken. Milde måne, så vakkert!

Er superglad for at jeg trosset frykt for bykjøring og smerter i dag 💛

Og hurra! Leste i dag at neste sesong av “Hjem til jul” kommer på Netflix 18.desember! Hvem ringte på?😍

 

Glad kveld til kreti og pleti!

 

// Nina

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg