Matbudsjett på 300 kr. i uka

Jeg har de siste dagene tenkt mer og mer på en annen blogger som heter Aud-Marit. Hun har en fin liten blogg hvor hun daglig skriver litt om sin hverdag, og jeg må si at jeg beundrer henne enormt for å klare å vinkle livet såpass positivt som hun gjør, og det til tross for at hun er ganske så alene her i verden (barna hennes er i fosterhjem), hun  er ufør og har dårlig råd. Aud-Marit har en hund som heter Elvis, og den har jeg skjønt gir henne mye glede i hverdagen.

Hennes enkle hverdag har rørt noe i meg, og ikke minst, Aud-Marit har fått meg til å tenke masse.

Her om dagen skrev hun et innlegg om at hun var så fornøyd, for hun hadde vært i butikken og kun brukt 130 kroner den uka. Budsjettet er nemlig 300,- pr. uke, så hvis hun klarte å nøye seg med så lite kommende uke også, så vil hun ha enda litt ekstra å rutte med til jul…

Jeg kan ikke for mitt bare liv fatte hvordan det er mulig å klare seg med et matbudsjett på 300,- i uka, men samtidig er jeg klar over at vi bruker skammelig mye penger på mat i min familie som teller 2-3 personer. Vi kaster altfor mye mat, og vi unner oss i overkant mye dyr mat i hverdagen.

Jeg blir nesten kvalm av å tenke på hvordan jeg sløser med pengene mine, når så mange familier og enslige rundt meg lever på sparebluss og gruer seg til jul fordi de hverken har råd til julegaver eller overflod av julemat.

Aud-Marit har vekket meg med sin skildring av sin enkle hverdag, og takk for det!

Nå skal vi begynne å planlegge matinnkjøpene for uka bedre, lage oss et budsjett, og la det gå sport i å lage god middag av rester. Vi vet vi kan, det er ikke sånn at vi kaster alt vi ikke spiser, men vi har myyye å gå på.

Og idet jeg nå gikk inn for å kopiere bloggadressen til Aud-Marit for at du som leser dette kan gå inn og lese bloggen hennes, så ser jeg at hun i kveld tar et ganske kraftig oppgjør med overflodssamfunnet nå i jula. Hun har så rett, selv om jeg nok vil unne meg lys på juletreet i motsetning til henne 😉

Les bloggen til Aud-Marit her, da tror jeg hun blir glad:

http://audmarit.blogg.no

Dere skal sikkert ut og handle de neste par ukene, – og da oppfordrer jeg alle til å tenke seg om en ekstra gang om det virkelig er nødvendig med den lille ekstra gaven, og at du husker å handle lokalt!

Ha en fin 2.søndag i advent, godt folk!

// Nina

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg