Jula har kommet for å bli!

En bitteliten beroligende forsikring til dere som er redde for at den norske jula er i ferd med å bli ødelagt:

Det er ingen fare for at vi mister jula selv om noen bytter ut ordet ‘jul’ med ‘vinter, eller at noen mener at julesanger med kristent innhold ikke må synges i barnehagen eller på skolen.

Jula har kommet for å bli. Du kommer garantert til å spise en god julemiddag og pakke opp gaver neste år også. Du kan til og med gå i kirken og feire Jesus’ fødsel om du vil. Om du forstår julas budskap riktig vil du ikke bruke den til å skape uhygge rundt julestemninga.

Den gode julestemninga sitter nemlig i hjertet ditt. Om du ikke lar fremmedfrykt og kulturkrig ødelegge for deg selv, da. Da kan det hende du sliter med å finne godfølelsen.

Jeg synes det er litt trist å lese alle innleggene rundt omkring på nettet om at den norske jula forsvinner fordi ‘noen’ (og det er ikke muslimer) ytrer ønske om å fjerne ord som nisser og engler fra sanger, at skolegudstjenester før jul må kuttes ut osv.

Jeg er ikke enig i at det er ok å tukle med tradisjonene, men det er absolutt _ingen_ grunn til å hause opp dette så innmari eller frykte at jula blir ødelagt eller at den forsvinner.

Om det kalles julemat eller tradisjonsmat, – jeg vet hva jeg får uansett. Eller?

(Og før du skriker opp her, – jeg mener at vi skal holde på våre ord og uttrykk som vi alltid har gjort, men jeg mister ikke nattesøvnen om IKEA bruker ordet ‘Vinterfest’ i stedet for ‘Julefest’).

Det som er ille, er misoppfatningen om at det er muslimer som står bak disse idéene, og dermed spres det ubegrunnet fremmedfrykt.

Bruk heller denne tiden på å være god mot din neste enn å dele frykten om at jula blir ødelagt. Vi er én klode og ett folk. Vi har egentlig ikke noe annet alternativ enn å stå sammen.

Ikke vær redd. Jula har kommet for å bli. Jeg er helt sikker på at du holder dine tradisjoner i hevd fortsatt. Ikke stort som er endret i forhold til din måte å feire jula på de siste årene bortsett fra at det kanskje er litt mindre snø enn i gamle dager?

Så slapp av. Det blir jul i år også.

Det tør jeg å love selv om jeg ikke er julenissen.

 

// Nina

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg