Er jo bare jovial

 

Freddy Kalas, datter Julie og venninne Ylva under den norske finalen i Melodi Grand Prix 2016. De holdt appell for Freddy på direkten for over en million seere. Tøffe 14-åringer!

 

Man må kjempe for lykken, sier Freddy Kalas, som i programmet HAIK på NRK TV i dag åpent forteller om år med angstanfall og fosterstilling, om å miste seg selv og å kjempe seg opp igjen.

Hele Norges partygutt som synger om å ta seg en pinne for landet og å være jovial, som sprer så mye glede og som betyr en forskjell for så mange mennesker, og som jeg alltid blir glad av å høre på; I dag rørte han meg til tårer. Og dét er jo ikke akkurat hver dag. Snøft…

Men uansett da, – jeg synes det er utrolig sterkt at en artist som Freddy Kalas åpent forteller om kjempevanskelige år, om at han angrer på at han ikke søkte hjelp med én gang, og om at man må fortsette å leve selv om man har det vondt å fælt.

Fredrik Auke er fortsatt en ung mann, blir 30 neste år, og han har en sterk stemme blant dagens unge som han i dette programmet fikk brukt på en nydelig måte, synes jeg. Han er ikke bare fest og moro, han er også en budbringer for følelser og gode vibber, opptatt av at folk skal ha det bra. At han nå gir oss en naken og ærlig versjon av seg selv, at han forteller om oppveksten i Smiths venner med sju brødre rundt seg og deretter en skilsmisse som førte til at brødrene ble delt mellom foreldrene, er sterkt.

Og jeg applauderer åpenheten. Jeg tror du hjelper mange, mange andre unge som sliter i hverdagen, Freddy Kalas.

“Hvis ting blir vanskelig og ting blir som ikke jeg vil ha det, så må jeg gjøre noe med det”, sa den vakre mamma’n til Freddy Kalas. Det kjenner jeg meg totalt igjen i. Om du ikke har det bra, – gjør noe med det!

Freddy Kalas forteller at han er opptatt av å finne styrken i seg selv, at fysisk aktivitet hjalp han ut av de vanskelige årene. Få hodet opptatt med noe annet enn angsten og tristheten. Nå har jeg ikke selv slitt med angst, men jeg vet jo litt om at det hjelper på psyken å komme seg ut. For min del betyr det enormt mye å være i naturen, en time ute kan gjøre en stor forskjell for resten av dagen.

Å høre på musikk er også god medisin, og jeg synes Freddy Kalas er kolossalt flink til å lage låter man ikke kan annet enn å bli glad av. Jeg klarer i hvert fall ikke annet enn å smile og rocke med når jeg hører låtene hans. Vi var vel noen av de største tilhengerne i salen da vi satt på første rad under Melodi Grand Prix i 2016 😉 Utrolig gøy!

Skal du se på TV i kveld, så anbefaler jeg at du streamer HAIK på NRK TV og ser episoden med Freddy Kalas som kom ut i dag. Jeg har alltid likt Freddy Kalas. Nå liker jeg han enda mer. Jeg digger jo åpenhet. Og dette var ærlig og fint. Tusen takk!

 

Hohoho, kjempestas! “Feel da Rush” burde ha vunnet!

 

Vi var klare, kan du si!

 

// Nina

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg