1000 milliarder trær

Savner våren, jeg nå.

Selv om det nesten er vår, i hvert fall med tanke på fraværet av snø, så savner jeg lyden av snøsmelting, en sol som varmer litt mer enn januarsola, hvitveis i skogen, lukta av en våt skog med nye skudd på trærne, og å kunne sitte ute en hel dag.

 

Men vi skriver fortsatt januar, og om det skulle komme en meter snø (det pleier jo å komme en haug når vi for alvor tror at NÅ er det vår), så hilser jeg det også velkommen. For jeg liker vinteren også, jeg. Den beste syklusen er når man ikke er i tvil om hvilken tid det er på året, sånn som i gamle dager. Ihvertfall sånn som jeg husker det.

Før var det alltid mye snø og kaldt om vinteren og varmt og sol på sommeren. Det er jo disse dagene som setter seg fast og som man husker. Da man slikket på snøen på gjerdet i hoppbakken og tunga frosset fast, eller da jeg satt på pappas skuldre på stranda og han dukket under vann for så å kaste meg opp i lufta og ut i vannet igjen. Jeg fløy lenge og høyt. Men det var ikke skummelt, det var bare frydefullt, morsomt og litt kaldt. Minner om skikkelige vintre og skikkelige somre sitter som spikret.

Det er ikke sikkert at alle årstider var så tydelige som jeg innbiller meg den gangen heller, men at det er endringer i klimaet kan ingen betvile. Jeg er fryktelig glad for at flere og flere blir miljøbevisste og at klima er på dagsordenen globalt.

At Johan H. Andresen på nyhetene i går sa at det var viktigere at Greta Thunberg var til stede i Davos (det årlige møtet i World Economic Forum) enn at Donald Trump var det, sier jo litt om at klimautfordringene i verden for alvor har blitt løftet opp som en viktig post for fremtiden på kloden vår. Ikke bare hos klimaforkjemperne, men også hos verdens statsledere.

Jeg håper programmet om å plante 1000 milliarder trær de neste årene som WEF skal lansere får gjennomslag. Gudene skal vite at vi trenger de trærne.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg