Happy uten sukker og mel!

 

Etter to uker med ny livsstil kjenner jeg for første gang at jeg er litt fysen på “noe”. Vet ikke helt hva, men jeg tror jeg skal gå og ta meg et glass vann. Det løser sikkert problemet.

Det er jo ganske utrolig at dette har gått så smertefritt! Å kutte sukker og mel fra kosten er godt for både hjerne og kropp, tenker jeg.

Hodet er mer skjerpa, og magen er i balanse.

Metoden jeg følger, er som tidligere nevnt,  http://Spisdegfri.no.

Det handler rett og slett om å bli kvitt sukker- og melavhengighet, og dernest å bli fri fra matkjøret, altså all tankevirksomhet rundt mat.

Det er ikke sånn at jeg ikke tenker på mat lenger, men jeg bruker ikke energi på å tenke på hva jeg kan gå og putte i munnen til enhver tid. Snoke i skapene, spise en sjokoladerute (eller fem) i smug, småspise mens jeg lager mat osv.

Nå er det de tre måltidene jeg skal ha hver dag som gjelder. Og de måltidene planlegger jeg dagen i forveien. Jeg sørger for å ha alt av ingredienser tilgjengelig, jeg risikerer ikke å plutselig ikke ha sunne alternativ i kjøleskapet.

Vi spiser mye mer variert nå. Det er en PLAN bak ethvert måltid. Jeg koser meg med å teste nye oppskrifter og prøver å variere måten å tilberede grønnsaker på så vi ikke går lei. Brokkoli er godt, men ikke hver dag, liksom.

Edamamebønner! Så godt! Har spist det før, men har aldri tilberedt mat med det selv. Skjønner jeg har mye å lære, mye nytt å smake på. Bruker også mye mer krydder i kombinasjon med hverandre enn jeg har gjort tidligere. Gøy!

Og ikke minst ser maten mye mer innbydende ut enn før. Nå bugner det av farger på tallerkenen. Vi har alltid vært flinke til å ha grønnsaker til middag, men ikke disse mengdene og med så stor variasjon som nå.

Snakket med en nabo i dag om hvor godt det er å være i gang med livsstilsendring, hvor bra man føler seg og om hvorfor i alle dager man etter en tid slutter med det som gjør at man føler seg så bra?

Det er jo ren idioti!

Akkurat nå er jeg superoptimist og tenker at dette er min metode, dette kan jeg leve med. Men jeg vet jo av erfaring at jeg har feilet før og at det kan skje igjen.

Verktøyet jeg har med meg nå er noe så enkelt som “én dag av gangen”.

Den setningen har jeg med meg i bakhodet hele tiden. Den hjelper utrolig godt. Jeg velger å ta rette valg i dag, og i morgen tenker jeg det samme. Dermed kommer aldri i morgen, om du skjønner?

Foreløpig har det ikke vært noen utfordringer. Jeg flyter på godfølelsen og gleden over å være i gang.

Bortsett fra trollet som kom frem i går morges, har jeg også vært unormalt stabil i humøret. Det et ikke bare jeg som har glede av det, for å si det sånn!

Stay tuned, – i morgen kommer oppdatering på vektnedgangen😉

 

// Nina

P.S. Jeg er ikke fysen lenger 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg